Höstrusket 2019

Inte så mycket har hänt sedan Siljan 100, i alla fall inte på cykelfronten. Kom igång lite med träningen efter ett par vilodag och har väl inte direkt förtagit mig, men lite pulshöjande pass har det ändå blivit. Säsongsavslutningen kvarstod ju - Höstrusket. Egentligen inget att hetsa upp sig över, men ändå - har vunnit tre år i rad. Skulle sviten hålla? Det största hotet hade såklart varit om Jakob Söderkvist hade kommit till start, då hade jag fått det tufft. Men han satsade på ett cx-race istället och när utlovad konkurrens från Obbola uteblev var det ett lite lättare startfält. Men Micke Henriksson stod ju trots allt på startlinjen och han har jag fått stryk av tidigare i sommar, så det var ändå ingen lätt match. 

Höstrudkigt värre.

Fem varv på en drygt 4 km lång bana väntade, en bana som jag också gjort merparten av planeringen av. Mycket kupering, några trixiga stigar, mycket kurvor, och ch så lite nattregn inför race och några fina surhål - det hela blir en bana som jag verkligen gillar (och även övriga, vad jag hört..). Hängde på Micke i starten och det märktes att han hade bra tryck när det var lättare terräng, men när det svängde lite gick det långsammare. Gick förbi inför en av banans trixigare delar och tänkte att jag skulle stressa upp gänget bakom lite. Hade inte för avsikt att köra solo från andra kilometern, men det blev så. Efter stigen hade jag direkt en liten lucka som inte togs ikapp innan nästa stigknix började. Så jag tänkte att äh, va fan, jag kör! Och det höll riktigt bra, tappade lite fart varv för varv, men körde ifrån hela vägen och slutade med 3-4 minuter nånting i segermarginal. Lite svårt att värdera loppet, tyckte det inte kändes sådär superlätt, men det var ganska tungt underlag också. Tar med mig ändå att jag var ganska långt före och att jag fick avsluta säsongen med fjärde raka Höstrusksegern!

Tjoho!

Kul också att arrangemanget blev bra och att barnen var med å körde med glatt humör. Nu är det som sagt färdigtävlat på ett tag. Har inte funderat så mycket på vad/hur jag ska träna nu, men lite sådär halvlugnt blir det kanske ett tag. Lite jobbpendling, lite löpning, kanske lite skogsåka om hösten blir fin. Om vintern blir bra - kanske nått skidlopp. Eller bara harva trainer framför nån kass reklam-tv. Möjligheterna är oändliga..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd