Tävlingspremiär

Den hårda påskhelgen satte sin spår och formkänslan i veckan har inte varit direkt lysande, vissa dagar rent ut sagt helkass. Men några lugna dagar gjorde nog gott, för i går morse när det var dags för säsongspremiär på Klippingracet i Säter kändes det ändå ganska bra på morgonen. Klippingracet ingår i Swecup XCO, så det var upplagt för bra bana och bra motstånd. Kommer bli lite mer XCO fokus nu i vår för att få till lite tävlingar, blir lite att gå om lott med Maria som fokar på långloppen. Dagen i Säter blev lång, bantest på morgonen vid 9:30 men inte start i min klass förrän kl halv 4. Men jag hade ju en fru att kolla på också, som kämpade väl och landade som femma i d-elit.

Maria bangar inte en stenkista!

När det väl var racedags för mig fick jag ställa mig längst bak bland de nästan 20 H30-åkarna då jag inte körde nått förra året, men före alla starka H40-åkare. Kom iväg sådär, lite strul med pedalen och hamnade inte i fritt spår och kunde inte köra på i startbacken. Fick därför ösa om i de efterföljande backarna och tyckte benen svarade bra. Farten blev nog lite väl hög, för mot slutet av varv 1 av 4 kändes det ganska tungt och varv 2 var också rätt kämpigt. Hamnade i ett litet ingenmansland också, ganska långt framåt och en liten grupp jagande bakom mig, bl a med klubbkompis Christer. Från varv 3 kändes det som att jag hittade ett bättre tempo och började dryga ut luckan bakåt sakta sakta. Även tekniken började kännas lite mer stabil, även om banan var lite småklurig med en del rätt svåra passager med höga dropp å annat som inte var riktigt hardtailoptimalt. Men jag höll ihop bra även 4:e varvet och rullade glatt imål som en något överraskad 2:a i H30, 3 minuter efter överlägsna John Midelf. Ett resultat jag är riktigt nöjd med! Bara sikta in sig på nästa race, som troligen blir ännu ett XCO-race, västgötacup i Tibro nästa helg.

Nöjd 2:a!


Klurig bana.


Med mycket sten..




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd