Långpass

Vintern tog slut så snabbt att jag knappt hann märka att det var någon vår. Från sista skidpasset i noll grader, blåst och snöbyar till cykelpass i kort-kort och strandhäng tog en vecka. Risk för bakslag? Skyhög. Vår är ändå en överskattad årstid, kanske den jag gillar minst. Men vilken årstid det nu än är, så har senaste typ veckan/10 dar varit helt magiska. Långa ljusa kvällar med fint väder och nu sista dagarna rena högsommarvärmen. Börjar nästan längta efter lite rusk som kyler ner, för likt våren är för hög värme överskattat. +20, ok, men sen blir det mest jobbigt. Den här värmeböljan har ändå varit ok, för det funkar bra med öppna dörrar om nätterna. Snart lär ju dock myggjävlarna vara här så då hoppas i alla fall jag på lite kyligare väder.

Håll dig kall i sommar!

Träningsmässigt har det varit en rätt bra period, har kört rätt mycket mängd i ett par veckor och snuddat runt 10 träningstimmar per vecka, vilket är mycket för mig i nuläget. Har mest blivit cykel och några instick med löpning. Har kört ett par pass upp på fjället för att härda benen, har lite som plan att köra i alla fall ett löppass i veckan och lägga fokus på kupering. Mest för att det är så grym najs att kunna springa upp på fjället när det är fint och för att inte få benen totalsargade av träningsvärk då krävs lite kontinuitet. Cykelmässigt känner jag att jag inte riktigt har den nivå jag typ hade förra året, men jag tror ändå att jag kanske är på väg dit. Det skiljer inte mycket, men jag känner ibland att det ”borde” gå lite fortare. Men det kommer nog som det känns nu. 

Löpturerna till Mullfjällstoppen är hårda, men belöningen riklig.

Idag kom jag iväg på något så ovanligt som ett långpass. Förra sommaren tror jag att jag körde ett pass på typ 8 mil strax under 3 timmar och att det var med marginal det längsta passet. I övrigt blev det avsevärt fler vändor runt 2 timmar, vilket väl knappast räknas som långpass på cykel. Men det har en naturlig förklaring - 2 timmar är typ vad som max hinns med efter att barnen somnat. Om man inte vill vara vaken halva natten. Men det funkar ju gott med tvåtimmarspass om man inte ska köra långlopp och etapplopp. Idag fanns dock en möjlighet att passa på att skrapa ihop lite mer träningstid och eftersom vädret var strålande satsade jag på ett pass jag haft i tankarna redan innan vi flyttade hit - tur och retur Storulvån. Asfalt och racer som tur är, då det är drygt 5 mil till Storulvån härifrån Duved. Blev ett riktigt bra pass där jag lyckligtvis hade lite medvind på slutet och avsevärt mer nerför än uppför på hemvägen. Var ute nästa 3,5 timmar och snittade prick 30. Inte så imponerande fart kanske, men utan hjälpryttare och 1000 höjdmeter att ta så kändes det ändå rejält. Borde kanske haft med nått i energiform mer än en flaska vatten då det kändes lite tomt i tanken på slutet, men det blev ingen totalbonk i alla fall. Nu laddar vi om och åker till Tandsbyn imorgon, premiärtävling för Maria och barnen. För min del räcker det nog gott att vara barnvakt och kanske testa banan.

Från dagens Storulvåtur. Sista milen går vägen praktiskt taget på fjället, kanske Sveriges vackraste vägsträcka?

Igår kväll familjeutflykt till Helgesjön. Cyklade dit förståss. Badpremiär blev det också. Grym kväll!

Sam premiärbadade i Nulltjärn redan förra helgen.


Kvällstur till Tennforsen. Mäktigt med vårfloden.

Serpentintur på grusvägarna upp till totthummeln.

Och just ja, ska vara barnledare i Åre Bergcyklister i sommar. På upptakten körde vi en bike clinic med bröderna Wallner. Fan, måste satan öva på manuals längre än nån enstaka meter. Mest för att det ser så jäkla fränt ut!















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd