Bra anledningar att vara vältränad

Efter några dar i Sundsvall packade vi bilen och drog till fjälls, Bydalen närmare bestämt. Men inte hela familjen, Frida lämnade vi hos mormor o morfar. Det är första gången både jag och Maria åker ifrån vår lilla älskling i flera dagar. Kändes lite konstigt att åka ifrån henne, vist är hon jobbig ibland, men efter att ha varit världens charmtroll några dar saknade jag henne redan när vi satte oss i bilen. Men rapporterna från Sundsvall tyder på att allt är bra, så det funkar att slappna av trotts allt. Snötillgången är inte direkt imponerande här i Bydalen, men lyckligtvis snöade det lite när vi kom upp och även om det bara kom en cm gjorde det sannolikt grymt stor skillnad för skidförhållandena. Het på gröten som man är tog jag o Maria pannlampan och knatade upp i slalombacken redan i torsdags kväll. Lite småkul med utförsåkning med pannlampa! Igår blev det sedan en riktig mastodontdag. Givetvis inget tramsande med nån lift, utan traskande hela vägen från botten. Samtidigt som jag ju till min sambos försvar måste säga att med en gravidmage så är det helt ok att ta liften ändå.. Det var lite småblåsigt och snöbyar, men med lite tur gick det att hitta läsidor där det tunna lagret nysnö ansamlats i tillräcklig mängd för att bjuda på riktigt sköna svängar. Efter att ha åkt nästan hela vägen ner i dalen för lunch blev det en lång stigning upp till Västerfjället för dagens skönaste åk. Ett brant och brett snöfält på läsida med riktigt skön snö. Klart värt besväret! Idag blev det en skejttur på skoterled på förmiddagen. En riktig drömtur, klarblå himmel, skapligt underlag och medvind hem! Tanken slår mig när jag harvar på över fjället: en rätt bra sak med att vara hyfsat vältränad är att man orkar med sånt här. Jag orkar topptura en heldag med över 2000 hm klättring + After ski och ändå vara fräsch dagen efter och dra iväg över fjället på skejtskidorna. Kanske är det sånna här dagar som gör det värt med tråkiga pass i risigt väder. Inte träna för tävlingsändamål, utan för att veta att när tillfälle ges för riktigt högkvalitativa uteaktiviteter så orkar man utnyttja tillfället till max utan att bli totalsargad av träningsvärk. Det blev ett eftermiddagspass också, 3 åk nerför samma repa på Västerfjället. Sagolikt även idag!
Utsikt på dagens skejttur, helt ok.
Dags att åka ner..
Skööööna svängar ner för Västerfjället!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd