2021 - i backspegeln

Såhär spekulerade jag inför träningsåret 2021:

 Jag tror det blir ett mellanår. Flytten till Duved kommer ta en del tid och det kommer bli lite rörigt med rutinerna. Det är även rätt oklart vad som aktuellt att köra i tävlingsväg, om det nu världen frisknar till och det blir tävlingar över huvud taget. Men jag satsar på att hålla igång och köra så hårt och mycket jag kan och lyckas motivera mig till. Vill ju gärna knycka en del KOM i Årekrokarna, så det gäller att hålla formen. Bara den där känslan av bra form är en morot som räcker ganska långt för min del. Sen får vi se om det blir nått tävlande, men det får bli en bonus. Tänker därmed inte sätta nått tävlingsmål, utan siktar på att landa lite under 2021 och lägga upp nått nytt inför 2022 istället. Volymmässigt tror jag det åter bör hamna där nånstans mellan 350-400 timmar. Kanske dragning mot 350 snarare än 400. Förhoppningsvis kan vi få ett lite enklare boende och mer tid för träning när inte man har ett hus att ta hand om. Samtidigt blir barnen äldre (och de har ju blivit fler..) och det kommer ta tid med deras aktiviteter. Samt att Maria är långt ifrån mätt på träning och tävling och jag gärna vill se till att hennes utrymme för det är så bra som möjligt. Så ja, vi får se, men nått bra blir det nog. Tror 2021 blir ett bra år!”

Såhär första dagen 2022 kan jag konstatera att det blev ganska spot on. Det blev lite rörigt i samband med flytten, men höll igång träningen och var vissa dar i riktigt bra skidform. Åkte mer skidor än på väldigt länge, vilket jag tror varit en riktigt bra grund, även om cykelvanan inte var särskilt bra där i maj när vägarna började torka upp. Men jag tycker ändå jag kom i ganska bra cykelform på ganska kort tid och som planerat blev det mycket stravajagande på nya jaktmarker. Tror att de bästa dagarna var jag i riktigt bra form, om än kanske inte riktigt lika vass som de bästa dagarna 2020. Några tävlingar blev det i princip inte, utöver det där höstloppet i Duved med individuell start. Som i och för sig gick rätt bra, men ganska svårvärderat.


Är inte premiummedlem på Strava längre, så lite torftigare med statistik..

Antal träningstimmar blev 407, men då med brasklappen att jag även loggat slalomdagar och nån skidtur med barnen. Så ren konditionsträning ligger nog där strax över 350 enligt spekulationen inför året. Det blev mycket mindre cykel än på länge, bara 50% av träningstiden. Gissningsvis blir det än mindre under 2022. Jag tror dock att det inte nödvändigtvis innebär att jag kommer vara mer än marginellt sämre när det gäller. Målet för året blir att köra lite fler cykeltävlingar, med huvudmålet XCO-SM. Får se lite när sommaren närmar sig, men jag hoppas jag kommer ha den motivation som krävs för att komma i skaplig cykelform. Närmaste tiden ska jag dock fokusera på skidåkning och lägga en bra konditionsgrund, så får vi se sen. Jag kommer fortsätta att logga lite slalom och annat och med det bör det resultera i minst 400 träningstimmar. 

87 nya KOM, helt ok och klart fler än antalet förlorade.


Gissar att 2022 kommer skidprocenten öka till kanske 30%, minst. Egentligen vill jag ju springa mer också, men fan, tiden räcker inte till..


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd