Hingstrännet

I går var det tävlingsdags igen! Äntligen, faktiskt så att jag längtat lite efter att få köra ett race till i sommar, om än med individuell start och i liten skala, men jag har ju ändå cyklat en del och man vill ju kolla av formen lite. Aspåsnäset och Hingstrännet, en deltävling i Jämtlandscuppen stod på programmet. 4 varv på en otestad bana, som enligt ryktet skulle vara lite mer teknisk och kul. Rullade österut redan i lördags med bilen fullknökad med bl.a. ett nyinköpt campingtält modell större. Kändes lite som Harry Potter att kliva in i detta schabrak till tält, som slogs upp granne med lekplatsen vid Aspåsnäsets fina bygdegård. Sen blev det bantest både med barn och solo så småningom en fostrande tältnatt i blåsten. Banan var i alla fall riktigt fin med långa flowiga stigpartier. Inte så mycket till backar, men en sugig blötmyrsträcka på några hundra meter per varv gjöt ju att det blir rätt tungt ändå. 

Uppladdning pågår.

På racedagen hade vi en hel förmiddag att ta det lugnt och packa ihop då första start var kl 12. Jag drog iväg först för att även Maria skulle hinna köra. Lyckligtvis drog jag dagens vurpa redan på uppvärmningen, med styrändan in i ett träd på en smal passage. Inga större blessyrer och själva tävlingen skulle sen gå betydligt bättre. Hittade ganska snabbt ett lagom tempo där jag kunde ligga på bra i de tuffare delarna med mer trampande och samtidigt få lagom återhämtning i de lättare partierna. Lyckades för en gångs skull hålla riktigt jämnt alla fyra varven, skiljde bara 25- talet sekunder mellan snabbaste och långsammaste varvet. Hade bra tryck hela vägen och gjorde inga tekniska misstag av betydelse. Ett ganska cleant race helt enkelt och en prestation jag kände redan i mål att jag var nöjd med. Hade ju hoppats att Anders Södergren skulle vara på plats och att jag kanske skulle kunna ge honom en match den här gången, men så icke. Istället stod Östersunds Erik Lilja för hårt motstånd. Han körde ett snabbt första varv och tog ban-KOM:et med tiotalet sekunder, men höll sedan inte farten och jag kunde ta hem segern med dryga minutens marginal. Riktigt najs med en seger och inte blev det sämre av att förstapriset var en låda bärs! En bra tävlingshelg helt enkelt och stor tumme upp för Hingstrännet och Erik Albano som fixade tävlingsarrangemanget och kaffebjudning till camparna! Nu väntar lite off-season då Maria drar söderut för jobb/utbildning tre veckor i rad. Lär inte bli mycket till cykel ute, möjligen lite trainer. Hoppas kunna hålla kvar lite form, men räknar med att toppen är nådd för den här sommaren. Kort om saligheten, men snart är det vinter!

Nöjd med dagen!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd