Mål och mening med färden

Då var den färdigtrampad! Långloppscuppen i MTB, anno 2013. Förhoppningen inför säsongen var att köra så många lopp som möjligt och försöka nå en topp 10-placering i totalen. Nu blev det 6 tävlingar, varav en bruten. De sista två, Finnmarksturen och Bockstensturen, blev det DNS, kände inte riktigt att det var rätt tillfälle att åka på tävlingar långt hemifrån med vårt lilla tillskott i familjen. Totalplaceringen blev ändå 8:a!! Det känner jag mig väldigt nöjd med. Det blev 3 st topp 10 placeringar, med en 6:e plats som bästa resultat på Långa lugnet i Falun. Sett över vilka tider jag gjort i loppen är framstegen mot tidigare säsonger stort, i både Ränneslättsturen och Lida loop slog jag mina bästa tider med i runda slängar 20 minuter. Det är en evighet.. Så jag kan konstatera att upplägget med mycket cykelträning och minimalt med alternativträning varit väldigt lyckat och definitivt ett upplägg att köra kommande säsonger. Och jävligt skönt att skita i styrketräning och annat tråkigt.
En annan lärdom från säsongen är att det verkar löna sig att försöka hålla en bra nivå (och köra) de sista tävlingarna i cuppen. När jag kollat resultaten verkar det som att konkurrensen varit svagare de sista tävlingarna, d.v.s. lättare att ta sig högt i resultatlistan. I Norberg var jag ju på väg mot säsongsbästa när kedjan gick av. Om jag hade fått ihop ett par topp tio-resultat till hade jag halkat fram ett par placeringar i totalen.
Cykelmålet för nästa år blir att köra kanske ett eller två race för att försöka hålla kvar startfållepositionen. Med långsemester på Nya Zealand under våren går dock hela försäsongen om intet och därför blir det ingen helhjärtad cykelsatsning nästa år. 2015 däremot, då är det topp 5 som gäller i totalen! En fullt rimlig målsättning efter utfallet av årets säsong. För att nå det krävs minst lika bra form som i år, gärna ett par kilo mindre att släpa på och även lite flyt med de tävlingar som konkurrensen är mindre på. Jag tror stenhårt på att detta är möjligt!
Men nästa år då? Till att börja med kommer ju en skidsäsong, som i år blir kort då flyget mot Auckland går den 9:e februari. Men innan dess är ambitionen att köra huvudsakligen 2 tävlingar. DM 15 km klassiskt och SM 15 km klassiskt. Målsättningen är topp 3 på DM och bättre än årets 77:e plats på SM. Det kommer inte bli så mycket harvande med ren stakträning, utan det blir fokus på att kunna hålla hög fart i tuffare terräng på kortare sträckor. En typ av träning som jag tror funkar bättre med familjelivet. Och som alltid, skidsäsongen beror nog i stort på om det kommer någon snö eller inte..
2014 kommer annars att bli löpningens år, förutsatt att jag håller mig skadefri. En tidig vinter-/vårresa till Nya Zealand (med tidig barmark) och sedan en pappaledig sommar tror jag är det perfekta upplägget för att kunna löpträna bra. Jag tror inte att det kommer krävas så mycket volym, och det passar nog bra som pappaledig. Mentalt har jag tidigare satt upp 4 st mål jag vill nå med löpningen. 36 min på milen, 1:20 på halvmaran, 3:00 på maran och 2:00 på Lidingöloppet.
Vad krävs för att nå målen? Till att börja med är mara-målet redan avklarat 2012, d.v.s. de riktigt långa distanserna kan jag skippa helt. Det blir alltså mer fartfokus. För att nå målen krävs nog ett lite mer renodlat löpfokus och ungefär en löpform som 2011-2012 eller lite bättre och 3-4 kg mindre vikt att släpa på. Simple as that. Milen har jag gjort på 36:45, på det ganska kuperade Midnattsloppet. Hade nog fart för att göra under 36 den dagen om banan varit lättare. Det känns som ett fullt realistiskt mål att göra under 36 nästa år på en lättare bana.

Halvmaran, här har jag varit 8 futtiga sekunder ifrån målet, i Amsterdam 2011. Det var ett väldigt bra lopp, men på en platt bana med bra form bör 1:20 vara fullt görbart. Det riktigt svåra målet är Lidingöloppet, där jag 2012 var dryga 5 minuter ifrån drömgränsen. Det är ganska mycket, och då var loppet 2012 ett av de bästa jag gjort. Jag ska göra ett alvarligt menat försök att fixa 2:00, men det blir svårt. Troligen behöver jag klara mina andra löpmål med råge för att ha en chans på Lidingö. Men vem vet, det kan gå...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd