Bra dag för ett pers!

Idag var det dags för loppet som sensommarens och höstens löpträning var ämnad att ge bra resultat på, -Hässelbyloppet. 10 km flack asfaltsbana (mestadels) ger bra förutsättningar för snabba tider. Hur snabb kan man bli på 2 månaders löpträning?

Veckans träning har dock inte kännts klockren, så förväntningarna var inte skyhöga. Planen, som jag funderat på länge, var att ha som mål att gå under 38, men att öppna i fart för att springa under 37. Dvs håller det blir det riktigt bra, om inte, tja, då finns det i alla fall lite att falla igenom på. 

Ställde mig ganska långt bak i starten, så inledningen av loppet blev trång och gick inte så snabbt som jag skulle velat. 3:45 första kilometern är inget att skryta med. Men kanske att den lugna inledningen ändå gynnade mig? Efter ett par km var det mer uppsprucket och i princip fri väg. Fan, känns ju bra det här! 5 km passerades på 18:15 ca, hit fram kändes det lätt och fint, kutar om en IKJ-kille och känslan är på topp. Sen börjar det så klart ta emot. Mellan 6-8 km typ finns ett par längre motlut, kanske inte förtjänar att kallas backar, men när man redan ligger på rött så känns det.. Sista 2 km är lättlöpta, men krafterna sinade nu snabbt. Fram hit hade jag sprungit om löpare, men härifrån blev det till att tugga taggtråd för att hålla ryggar i stället för att forcera. Lyckades hålla tempot rätt bra ändå och trillade över linjen på 36:32!! Nytt pers och betydligt bättre än målet för dagen.

Vad lär jag mig av detta? Med bra grundkondition går det snabbt att komma i löpform för kortare lopp. 2-3 löppass i veckan räcker för att nå en skaplig nivå. Långpass är överflödiga, intervaller och snabbdistans är essentiella!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Semester!

Ett sista formtest för i år

Isfläcken