Fiasko

Idag var dagen för pers på halvmaran! Kanonben och sprätt i steget! Och det gick... 

Fiasko. 

Det var dock utom min kontroll den här gången och kulmen på några riktiga kaostimmar.
Igår förmiddag såg det ju så bra ut. Vad hände?
Igår lugnade sig vädret och på eftermiddan lyckades jag torrskodd ta ett par timmars skön promenad för att ladda upp. Inget regn då, men en kort stund efter att jag kom in brakade det lös. Åska och blixtar som fick billarmen att gå igång och nära på mig att bli den andra i familjen i behov av blöjor. Och regn, mer än jag nånsin varit med om. Måste försöka kolla upp hur många mm det kommit senaste två dygnen, det lär vara ett antal hundra tippar jag. Skitvädret höll i hela kvällen, men vi lyckades i alla fall ta oss i säng till slut. Som tur är verkar Frida tycka att blixtar och dunder är en struntsak jämfört med sand mellan tårna, hon var hur cool som helst. Vi hade nästan somnat när det knackar på dörren. Det visar sig att en fördämning bakom motellet vi bor på svämmar över och att gårdsplanen håller på att fyllas med vatten. Bara att riva upp familjen ur sängen, packa lite förnödenheter och hoppa in i bilen. Risken var nämligen överhängande att det snart skulle bli badbassäng på vår heltäckningsmatta..
Lite kaos ute på gatan
Duschväder
Och här var det stopp.
Får ju medge att lite spännande är det ju med naturkatastrofer. Som vi konstaterade nu på morgonen, vi är för puckade för att bli rädda. Vi tog hur som helst en liten sväng i bilen för att kolla läget och få Frida att somna. Små jordskred såg vi här och var, samt ett flertal gator som blivit till återvändsgränder. Jag har ju försökt mig på bilkörning genom stora vattenpölar tidigare i livet, så vis av erfarenheten tog vi det rätt piano. När Frida somnat och vi var tillbaka till motellet hade regnet lugnat sig och vattnet sjönk undan, varför vi fick klartecken att hoppa insäng igen, dock fortsatt med väskor packade, beredda att evakuera igen. Klockan var nu närmare 12, men som uppspelt efter detta äventyr var man ju inte så lättvaggad. 

Hade haft koll på tävlingens hemsida under kvällen och de verkade inte ha några planer på att ställa in. Det blev därför uppstigning halv sex och färd till starten, som skulle gå jobbigt tidigt redan kl 8. Väl framme vid tävlingsplatsen visade det sig dock att tävlingen är inställd. Om det beror på att målområdet befinner sig i en liten sjö, att delar av banan ser ut som en geggig sektion av tjurruset efter ett av nattens jordskred, eller att blixten slagit ner i arrangörens dator är oklart, men någon jätteöverraskning att tävlingen ställdes in är det ju kanske inte. Rätt surt känns det i alla fall. Har laddat bra för detta och allt har kännts väldigt bra. Rekade banan igår och den var riktigt platt och fin, hade passat perfekt. Nu vette fan, blir det till att vänta tills Stockholm halvmaraton i september innan nästa chans ges månne? Ser knepigt ut att hitta något annat halvmaralopp med perspotential innan dess som passar in i schemat tyvärr. Och medans regnandet fortsätter funderar jag på vad det ska bli för pass idag..
Och det regnar idag med..
Jag får ingen mat, jag får tugga på pappas surstrumpor..
Nu på förmiddan har jag varit ute och rekat läget lite i kvarteret, kan konstatera att vi hade flyt (Göteborg, igen..) ändå. Det är rätt många hus som vattnet nått in i. Orsaken till översvämningarna är troligen att det fastnade en massa skräp i en bro en bit från där vi bor och att bäcken bakom vårt hus då dämdes upp och steg blixtsnabbt. Knepigt läge då bäcken är inkapslad mellan två jordbankar och husen runt omkring ligger  på lägre nivå. Det värsta verkar ändå vara över nu.
Till höger ligger vårt motell, i natt var bäcken typ en dryg meter högre.
Här vart det sannolikt stopp
En fastighetsägare av många som har bekymmer idag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd