Laddad och bortblåst

Har kört ner till kusten och hamnat i Whakatane. Laddandet pågår för fullt inför halvmaran som går i grannbyn Ohope på lördag. Idag gjordes sista lugna passet och även om benen inte kändes super så tror jag ändå formen finns där. När man vant sig att köra på hårt så fort kroppen fått vila nån dag känns det lite skumt att sticka ut och hålla igen på passen när det inte känns som att man behöver det. Mitt formtoppningsupplägg har funkat rätt bra några gånger tidigare, så jag hoppas på det nu med. Upplägget innebär en extra vilodag denna vecka, väldigt lugn träning igår och idag, några kortare fartdrag idag (6 ggr typ 15 sekunder), samt vila dagen innan tävling. Orosmolnet (det bor en Göteborgare i oss alla..) just nu är nog främst vädret. Whakatane har "sunshine capital of NZ" som slogan. Jo tjena.. Har idag varit bland de mest blåsiga och regniga dagar jag nånsin upplevt. Var ut en sväng till havet och kollade, i vindbyarna var jag nära att tappa balansen. Coolt! Men passar det bra när banan på lördag går typ fram och tillbaka längs en strandpromenad? Med styv kuling rakt i nyllet halva loppet lär det bli svårt att persa, men vi får se. Blåsten ska tydligen lugna sig enligt prognosen. Regna får det dock gärna göra, men blåst, nej tack. Fast i och för sig, jag satte ju pers på helvetesmaran i Stocholm 2012 med nästan 10 minuter. Det var ju inte direkt stiltje och duggregn den dan heller..
Det var bara jag som vågade mig ur bilen idag
En annan spännande episod utspelade sig på väg hem från pubben igår. Vänstertrafik är ju spännande, så sent som i morse var jag på väg rakt ut i en rondell spanandes efter trafik från helt fel håll. Jag hann dock rädda läget med en tvärnit, vilket MC-föraren vi träffade på igår inte hann göra.. Vi hade precis gått över vägen och upp på trottoaren när vi hör det smärtande ljudet av metall mot asfalt bakom oss, därefter kommer en mc glidandes på sidan förbi oss. Strax därefter glider föraren förbi. Det är nog första gången jag är i princip först på plats vid någon annans trafikolycka, man har ju lyckats själv ett par gånger, men detta var nytt. Killen verkar dock oskadd, förutom en tappad sko och rätt rejäla skrubbsår på glidbenet. Kortbyxor är inte direkt optimalt att ha på sig om man vurpar med en MC.. Jag och en annan åskådare hjälper till att rulla hojen åt sidan, en hoj som visade sig vara sprillans ny, vilket nog i kombination med chocken var det föraren var väldigt fokuserad på. En annan åskådare fixar fram lite bandage och sen lämnar vi platsen, inte mycket mer vi kunde göra och någon allvarlig skade var det trots allt inte. Blöjor och våtservetter är inte mycket till hjälp mot skrapsår. Lite oklart vad som hände, om han fick nått kast, låste upp frambromsen eller nått i den stilen. Tur var i alla fall att han inte for in i någon annan bil, stolpe eller annat, för det var mitt i stan olyckan hände. Och tur att hojen gled längs gatan och inte upp på trottoaren..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd