Nyårsskejten

Årets sista dag, årets första skidtävling! Nosade upp ett lagom oambitiöst nyårsrace i sista minuten - nyårsskejten. En tävlingstyp helt i min smak; lite sprayfärg som banmarkering, begagnade nummerlappsvästar, 25 deltagare och ett glas vatten och en salt pinne som förfriskning i mål - det är ju ändå nyårsafton! Lägligt nog med start 10 minuters gångväg från camp Sidsjöbodarna. Mindre lämpligt har vädret varit, från minus 20 till plus 7 på ett par dar. 3 dm nysnö som sjunkit ihop till en slaskig slurry, perfekt skidföre. Eller inte. Banlängden var för dagen kortad från 20 till 10 km, vilket nog var lika bra det, ett varv räckte gott nog. Eftersom det inte blivit någon fartträning alls efter chinsolyckan var det över 3 veckor sedan pulsen var över 130 typ, så detta blev ett bra tillfälle att väcka kroppen. Det blev bra drag från start, försökte hänga på de två snabbaste åkarna, vilket gick hyfsat i några km. Genom vattenpölar, dåligt stavfäste, mjukt underlag och helt groteskt sugande före. Orkade inte riktigt ta rygg, utan tappade stadigt. Hade nog inte riktigt bra under fötterna (fan vad jag borde köpa en riller..) och även om kroppen svarade ok var det lite ovant med tävlingstempo. Slutade med en tredjeplats, knappa minuten tror jag efter en Stockviksjunior. Efter lite googling konstaterar jag att han var 7:a på JSM i våras, så det är väl godkänt för min del ändå. Sluttiden blev knappa 34 minuter. Säger en del om dagens underlag..
På glid!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd