Västgötaloppet

Idag var det rejstajm igen och antagligen sista tävlingen för säsongen - Västgötaloppet i Ulricehamn. Som skidåkare borde man ju någon gång besökt just Ulricehamn men så har aldrig skett, utan premiärbesöket blev med hojen på dragkroken. Dagen till ära fick jag även med svåger Jocke, som också gått o blivit Radonägare. Klart pärlan måste smaka lera! Upplägget i Ullricehamn påminner lite om Billingeracet, start nere i stan med lång backe upp på berget, två loopar och en ganska lång bana, typ 72 km drygt. Tyvärr var kanske banan inte riktigt så fin som Billingeracet, med mycket grusväg som inte passar mig så bra, men bra kupering och helt ok ändå. Fick lite skönare start idag från andra led, men lyckades hamna precis bakom de cyklister där luckan till tätgruppen uppstod, vilket var lite surt. Ville inte maxa i första backen och gå för mycket på rött, så jag höll mig kall. Hamnade sen  i en klunga på 4-5 pers med damelitsegraren, en H-elit, en H40 o en H50-gubbe som var grymt stark på platten, men som släppte luckor på stigpartierna. Tyckte det rullade på lagom fort och det var ganska bra lagkörning. Gruppen höll ihop fram mot varvning vid 40 km och med 3 mil kvar kändes det bra. Kanske för bra? Jag gick fram o drog längs de stigpartier som följde och fick lite luckor. Kom sen ut på ett plattare parti och fick bekänna färg ordentligt med ca 15 km kvar. Precis som senast på Finnmarken tog jag slut på ett lättåkt parti. Fick ta om lite och höll skapligt fram tills det var 4-5 km kvar. Men efter att ha fått dragit själv en lång lättåkt bit med en klunga jagandes bakom var jag helt rökt. Blev ikappåkt och frånkörd av dagens sportklassegrare med nästan en minut sista 2-3 km. Sista backen krampade baksidorna ordentligt, så det blev knappt styrfart i mål. Ytterligare en andraplats i sportklassen blev resultatet, hade för övrigt räckt till 6:e plats i H30, i ett lite tunt startfält, men ändå. Kanske ett lite sämre rejs än Finnmarksturen, men på det stora hela en lerig o bra dag!
Silvermedaljören verkar gladast?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd