Det där med GI - nått att ha?

Innan jag glömmer bort det - skulle ju skriva något om det här GI-testet jag körde över semestern. En hel månad, ingen pasta, bröd, ris, havregryn, o.s.v. Däremot blev det mycket grönsaker, mycket kött och lite fisk, samt kopiösa mängder frukt. Fullkomligt frossade i bananer, papaya, melon och persimon. Kan väl tilläggas att det blev 2-3 glas öl eller vin per dag också, hur GI nu det är kan säkert ifrågasättas, men va fan, semester är semester.. Själva ätandet var riktigt bra, saknade inte mina kolhydrater särskilt mycket alls och jag åt mig rejält mätt varje måltid. I början av perioden kändes kroppen lite seg, men känslan var att jag anpassade mig snabbt och sista två veckorna kändes riktigt bra att träna.

Andra observationer på kroppsfunktionen då? En intressant företeelse blev att kroppen pytsade ut vätska i kroppen lite mer begränsat under längre tid. All frukt å grönt blev som en slags buffert. Det var en rätt trevlig effekt när man klarade 4-timmarspass i värmen utan problem på bara en vattenflaska. Mindre trevligt var att springa på toa och pinka två gånger per natt. Tyckte nog kanske att blodsockernivån var lite jämnare också, fick inte så många tröttdippar efter lunch t.ex. Kan ju möjligen bero på att det var sovmorgon och kaffemissbruk varje dag också. Viktmässigt då? Kvällen vi kom hem vägde jag in på 76,7 kg, prick lika mycket som efter grabbresan till Moskva i höstas. Sammantaget tror jag att jag stod ganska still i vikt, vilket ju känns helt ok med tanke på att det käkades rätt mycket. Förvisso cyklades det också en del.


Hemma på vågen igen.

Sååå, fortsätta på denna vägen nu då? Nja, känns mycket svårare här hemma. Det är för gott med Marias surdegsbröd och jag är en riktig sucker för müsli. Och hur skulle jag klara mig utan världens bästa snabbmat, d.v.s. havregrynsgröt? För att inte tala om det omöjliga i jobbresor till Norrlands inland utan mackluncher i bilen och pastasalladmiddagar på suspekta småhotell. Nej, både tycke och smak samt det praktiska i att få en enkel vardag att rulla på utan att mat ska behöva ta för lång tid väger över. Men uppstår läge igen kan jag nog absolut köra GI igen, förändringar och variation kan vara trevligt och uppenbarligen funkar kroppen oavsett. 

Just nu kommer jag nog heller inte plocka upp 5-2 tänket igen. Tänkte försöka träna lite mer nu än innan jul och så länge vikten är stabil eller nedåtgående tror jag det är helt ok för kroppen om man kör lite mer jämnt intag. Dessutom ska man ju orka skotta snö också. Typ tre gånger om dan. Sen blir man så förbannat frusen också när det är kallt på vintern. Massor med bra ursäkter helt enkelt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Semester!

Sjukt

Vedhuggarhelg