Löpform?

Efter ett par veckor med lite mer mängdträning och fina utomhuspass har det denna vecka burit av på diverse jobbresor. Först Stockholm, sen idag Luleå. Träningsmässigt tänkte jag mig därför lite mer vila och däremellan lite mer intensitet. I tisdagskväll gav jag mig på att känna av löpformen lite. Har inte sprungit några intervaller eller högre fart nu sen innan jul, men har ju ändå hållit igång löpmusklerna med några km per vecka. Var ändå rätt osäker på vilken fart jag fixar på en lite längre snabbrunda. Gav mig i kast med söder runt, en dryg mil lång runda som är i princip platt och asfalt till största del. Hade en idé att kanske kunna fixa milen under 40 minuter utan att förta mig helt. Gick ut i ett tempo som kändes behagligt och ökade sakta lite efter en kilometer. Sen rullade det på lätt i fem km, men i motvinden runt Hornstull började det ta emot lite. Tyckte dock jag höll hyfsat hela vägen, även om uthålligheten i högt tempo inte är riktigt på topp. Hade ingen löparklocka eller liknande att hålla koll på tempot, utan gick på känsla. Landade på ca 40:15 vilket väl är helt ok ändå för en cyklist, och då var jag inte helt slut heller. Om jag sluppit bromsa in vid några korsningar, kunnat tajma en spurt och tagit ut mig ordentligt borde sub 39 vara fullt görbart med  nuvarande löparform. Känner mig helt klart nöjd med det! Men även om jag sprungit enstaka pass per vecka regelbundet så gillade inte benen hård asfalt i hög fart. Träningsvärk på posten - check! Men det kunde varit värre.

Levde inte riktigt upp till måttot på löparjackan, men nästan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd