Fart på löpsteget

Blev ingen långdragen förkylning, utan var igång igen lite lugnt efter två vilodagar. Skönt, men jag tycker det på många sätt känns rätt skönt nu att isolera sig så mycket det går och förhoppningsvis ducka att få Corona. Rätt läskigt, verkar ju som de flesta unga klarar det bra, men att det ändå är lite av ett lotteri. Vore ju inget vidare med nedsatt lungkapacitet som kanske inte går att helt återfå. Men jag har ju inte annat än tränat själv under väldigt många år, så det lär inte bli nån ändring på det den närmaste tiden. 

Nån repris på försök till mängdvecka blev det inte, utan har de senaste dagarna satsat på lite mer fart istället. Har blivit ett par pass trainerintervaller, 5x4 min och några set 40/20 dan efter. Första dagen gick bra, andra var mer segt. Inte riktig van vid upplägget tror jag, men det tar sig väl. Idag försökte jag även sätta lite fart på löparbenen. Har kommit igång helt ok i höst, tagit små steg från 4-5 km till upp till 8-9 km nu. Skynda långsamt! I måndags var första rundan jag landade under 5-minuterstempo, så idag testade jag att ligga på lite mer. 6,5 km i 4:16 fart känns ju helt ok. Inte absolut max, men ganska nära tröskel. Tror det skulle gå bra att att ta sig under 40 min på milen med nuvarande löpform om jag verkligen ville.


Ny löpkompis till den här vintern, satsade på att bara behöva gråta en gång och köpte kvalitet. Det kostade, men så sitter den som ett smäck och kommer att duga till att gå toppturer om nätterna om jag så vill. Man vet att det är bra kräm när bilarna man möter börjar blinka med helljuset, ens när effekten inte är på max.

Och det där är ju intressant. Mitt pers på milen är 36:31, och då tränade jag ordentligt mycket mer löpning. Jag är ju en bit därifrån, men inte sååå långt. Marginalnyttan på grenspecifik träning för att prestera på kortadistanser är uppenbart inte jättestor när man har hyfsad grundkondis. Längre lopp vore nått annat, ett marathon och jag skulle vara fullständigt fördärvad. Men det intressanta skulle ju vara att omsätta det på cykel. Hård  löp och skidträning för att hålla bra kondis och sen cykla kanske 3-400 mil per år istället för 6-700. Hur mycket sämre skulle jag vara? På XCO - antagligen sämre, men inte sämre än att det fortfarande skulle vara rimligt att köra typ veteran-SM. Kanske borde prövas..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd