Trilleturen

Så var det då dags för säsongsavslutande Trilleturen! Efter en veckas konstant snöande var det inte längre nån risk för tunt snötäcke, det skulle ha kunnat bli en riktigt fin tur. Men så var det detta med trillevädret, som tydligen verkar bli tradition. Västanvind från helvetet och kraftiga snöbyar - troligen sämsta vädret jag tävlat i nånsin, kanske sämsta jag åkt skidor i nästan. Igenisade glasögon, men tog man av dem kunde man knappt titta. Såg knappt var banan gick, fastnade i tjock drivsnö och åkte sämre tekniskt än nånsin. Men det är ju som lite kul när det är riktigt jävligt också.



Sliter i målbranten!

För dagen var det ett klart tuffare startfält än förra året, med flera elitåkare i både distans och långlopp. Valde därför en lite lugnare starttaktik, vilket nog ändå var lite ett misstag. Hamnade inte jättefel, men det var lite för smalt för att kunna köra om och jag hade velat vara några platser längre fram i början. Tyckte därför det gick långsamt upp på fjället och gjorde dagens andra misstag - att gå upp å dra en väl lång bit i motvinden. Skakade av några i tåget, men brände nog mer än det smakade. Dagens tredje misstag var att stanna på servicestationen å dricka. Den var väl inte så rejsanpassad direkt.. tappade lite för mycket tid där och kunde inte gå ikapp gruppen jag åkte med som jag tänkt, tror det hade varit smartare att åka med i rygg istället för att dricka, då det gick avsevärt mycket lättare med lite draghjälp. Var sen nästan påväg att sega mig i kapp då jag fastnade med skidan i en driva och gick i backen. Precis efter ett krön också, så riktigt dåligt tajmat. Hade sen inte riktigt skidorna för att kunna ta ikapp utför, utan det blev till att streta imål på en 16:e plats, på 1:15,50. En å en halv minut sämre än ifjol, men fick å andra sidan inte ett lika rent lopp som då. Ändå hyfsat nöjd med dagen!

Trött..


Och David gjorde sin tävlingspremiär idag!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd