Börjar bli gubbig

Det finns många tecken på att man börjar bli gammal. Rynkorna blir djupare, håret tunnare och man stånkar djupt när man slår sig ner i en soffa med allt för låg sitthöjd. För en idrottare finns andra tecken att lägga märke till. Man blir en seg jävel. Hur många berättelser har man inte hört om krumryggiga gubbar i skiddräkter med bäst-före-datum 1983 som bara matar på i 9 mil utan att mattas ens det minst? Jag inser att jag närmar mig den kategorin. Igår förmiddag var det uppladdning för sill-, grill- och nubbefrossa, - d.v.s. löpartävling. 15-km klassen i Orsakajt´n, en mycket trevlig midsommaraktivitet längs en skapligt lättlöpt terrängbana i Orsa. Redan från start kommer gubbighetskänslan. Fan vad alla rusar i starten! Själv segar man så smått igång och när jag väl fått upp farten lyckas jag sedan plocka lite placeringar genom hela tävlingen. Men det är bara att konstatera, det finns många duktiga skidåkare och löpare att konkurera med i Dalarna, och trots en ganska bra dag blev det "bara" en 21.a plats på 57:25. Banan kändes som vanligt längre än den oficiella distansen.. Gubbig som man är slet jag mig med bästa dam, Maria Lundgren, fram till ca 11 km, bitvis fick jag bita i rejält då hon var väldigt snabb på lätt underlag, men lite beskedligare när det blev mer stökigt. En riktig gubbe släpper inte en rygg! I ett parti med mycket rötter och elände passade jag sen på att göra ett ryck och lämnade Maria bakom mig. Det blev dock ingen jättelucka, men i sann gubbanda stretade jag på i samma tempo hela vägen in i mål och lyckades hålla undan för tjejdäng.
Gubbsteg?
På eftermiddan tog jag och en annan Maria en sväng upp till Gesundaberget för att fota lite hopp. Blev inga superbilder, får nog bli fler försök. Jäkligt kul är det i alla fall!
Flyg fula gubbe flyg
Med lite mer slaglängd vågade jag mig änligen på det där bygda droppet som jag fegat ur på så många gånger.
Midsommar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd