Skandinavisk cup Falun

Idag var det så dags att bekänna färg! Först ut av närmare 200 åkare på en tuff 15 km skejt i Falun. Eller 15,6 var det för att vara mer exakt, med 545 m stigning. Faktiskt ca 50 m snällare än när SM gick i Falun 2013, men ändå en rejäl berg-o-dalbana. Förhållandena var perfekta, stenhårt och lite isigt, -5 grader och strålande sol, skatebädd bred som en motorväg och bra skidor. Bara att få vara ute och åka på en så fin bana en så fin dag är en förmån. Försökte gå ut någorlunda kontrollerat, vilket funkade ok. Sista stigningarna ett sånt här lopp blir aldrig lätta, men jag tycker att jag höll ihop det skapligt. Andra halvan var bara marginellt långsammare än första halvan, så det är väl ett tecken på att det blev ett hyfsat väldisponerat lopp. Resultatmässigt är det så klart inte mycket att skryta med, 168:e plats med 8 pers efter mig, 7:34 efter Matti Heikenän. Men som motionär känns det ju rätt ok, och jämfört med SM 2013 var nog det här ett jämnvärdigt lopp. Den gången 7:45 efter Johan Olsson på samma distans. Det gick ju skapligt i övrigt den säsongen, så det är bara att hoppas att även denna vinter fortsätter med acceptabla resultat. Lite kul också med perspektiv på hur fort det faktiskt går. Lite impad av mig själv att snitta över 22 km/h på en så kuperad bana. Och då åkte jag jämförelsevis långsamt..
Strålande fin dag på riksskidstadion.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd