SM - halvtid

XCE- loppet i fredags blev inte riktigt som jag hade tänkt. Till att börja med gick kvalet bra, drog iväg direkt på morgonen till tävlingsområdet och testade banan, sedan lite väntan och på det stenhårt race i en och en halv minut. Höll på att gå galet redan innan start då jag kom på i startfållan att jag glömt nummerlappen, men det löste sig och jag trampade runt på 4:e bästa tid. Gott så, gott och väl vidare till finalpasset. Därefter tillbaka till campingen för lunch och sedan familjeutflykt till Jamtli, då finalheaten började först kl 17. Skumt upplägg på en tävlingsdag, men att strosa runt med någorlunda glada barn på Jamtli tog bort lite av väntans nervositet i alla fall.

Å lite dirtbana med barnen..

När det väl var dags för finalpass var det direkt semifinal då antalet deltagare i h30 var lite knapert. Kände mig taggad på start, men vad hjälpte det. Strulade en liiiten aning med pedalen i starten, kom nån decimeter bakom och var fyra och sist in i första kurvan efter starten. Men en dryg minut att jobba på och få omkörningsställen var det därmed kört. Hade lite bättre speed i en av hindren på banan, ett stökigt stenparti, men vägen var stängd och då återstod bara att försöka spurta ner fyra gubbar på upploppet. Lycka till med det - slutade fyra och gick därmed till B-final. Väl i B-finalen strulade jag åter lite med pedalen, men kom iväg som 3:a i alla fall. På banans första stökparti - också en stenkista, tog grabbarna före varsit spår. Givetvis har jag högre fart in medans de får lite stopp, vilket gör att alla vägar är stängda och jag får stanna upp, hoppa av å springa. Blir då passerad av fyran i loppet, och givetvis får han stopp och halvvurpar i kurvan efter stenkistan. Jag kommer förbi, men måste vika ut i den stökiga ytterkurvan och hamnar chanslöst långt efter. Rullar in som trea i heatet och blir därmed 7:a. Hade tyvärr inte det som krävdes den här kvällen, mycket beroende på att jag gjorde så usla starter. Lite sur efteråt, men så är det..

Fin mellandagsrunda idag längs Storsjön. Åreskutan i bakgrunden..

Imorgon är det XCO som gäller, totalt 5 varv som lär ta ca en timme å en kvart. Lite mer tid att jobba på än sprinten, så även om jag sumpar starten imorn med bör det finnas chans att ändå göra ett bra lopp. Är en riktigt kul bana som passar ganska bra för hardtail, så det är bara att ladda och köra och hoppas på det bästa. Placeringschanser känns svårt att bedöma, men jag har en bild av hur jag vill att det ska kännas i kroppen och siktar mot den. Bra följsamhet, rätt linjeval i kurvorna, acceleration över krönen och återhämtning i utförspartierna. Och kontrollerade flygturer..





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd