Fågelberget night trail

Körde igång med lite mysträning efter semestern, med lugna trainerpass å lite löpning. Men traillöpningssäsongen är som sagt lite längre än mtb-säsongen och i torsdags gick Fågelberget night trail av stapeln. Maria peppade igång och jag var inte sen att hala på. Slut på mysträningen med andra ord.. Det har regnat typ varenda dag i veckan, så det var upplagt för tuffa förhållanden. Banan startade vid Sidsjön för att stiga upp ca 200 höjdmeter till toppen av Fågelberget, sedan lite stigar mot Södra berget för att sedan vika ner till Sidsjön igen. Knappt 10 km, inte så avskräckande, men jag springer ju sällan så långt nu för tiden, så en utmaning ändå. Dessutom första pannlampsloppet, vilket också är lite speciellt, även om jag är rätt van att träna med pannlampa.

Laddade för start.

Gick ut i ett tempo som kändes hårt men hanterbart, hamnade rätt bra i fältet direkt kring 10 km. Det blev som befarat rätt grisigt och när man kom upp på stigarna närmare fågelberget var det bitvis som att springa i en bäck. Kombinationen vatten, myrar, sten och hala rötter är riktigt utmanande och jag påmindes verkligen hur jäkla kul löpning kan vara. Löputhålligheten är ju dock sådär, efter drygt halva loppet tog det emot rejält och låren tog stryk på utförsdelen, men jag höll emot skapligt ändå. Konditionen är ju helt ok, så mycket går på bara det. Tappade en placering utför, men stapplade in på en 8:e plats, 5 minuter nånting efter segraren. Det hela tog 46,5 minuter, så det vittnar väl en del om banans karaktär. Riktigt nöjd med loppet ändå med tanke på hur lite löpning jag tränat, och mersmak på fler lopp. Finns en chans även nästa helg, men då måste jag bli av med förkylningen som jag fick med mig hem från fågelbergets vattenpölar. Kanske kanske..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd