En fartfylld tillvaro

Så var hon äntligen här! Vår älskade Frida! Den senaste veckan har väl varit lite "omvälvande", som man brukar säga. Starten på föräldralivet har dock gått överraskande bra och det har även blivit lite träning utfört. En av mina tankar kring träning i kombination med föräldralivet, och den lite mer begränsade egentid som det sannolikt innebär, är att om det inte går att träna så mycket mängd som man vill får man kompensera det med att köra hårdare. Det konceptet har jag givetvis rivstartat med som nybliven pappa. Lite för att testa hur det känns och funkar. De senaste passen (sen i söndags) har bestått av ett löppass snabbdistans ca 35 min hårt tempo, ett pass med 7 backintervaller uppför Högdalstoppen, ett pass med stakintervaller på rullskidor, ett pass kuperade löpintervaller 9 ggr 2 min. Igår blev det vila och idag ett långpass på MTB i hårdare fart än jag vanligen kör, vilket gjorde att 2 timmar kändes fullt tillräckligt som långpass.

Rätt kul att köra lite hårdare på MTB också, det blir lite mer fartkänsla. Blev en runda i Hellas idag, på väldigt torra och fina stigar. Det höll dock på att gå lite illa vid en av de lite kluriga spångöverfarterna. Lyckades tappa ner bakhjulet lite opassande bredvid spången och samtidigt hamna i något slags spår jag inte tog mig ur, samtidigt febrilt kämpandes för att försöka få ur skon ur pedalen, vilket givetvis misslyckades. Det resulterade i en slags kombinerad spång- och SPD-krasch. Typiskt nog fick den ömma högerhanden ta emot smällen, så nu är det ett steg tillbaka på den läkningen. Såhär några timmar efteråt känns det dock som att det inte bör vara något problem att cykla framöver, men kanske att det blir knepigt med rullskidor nån dag nu. 

Efter lite åmande körde jag klart passet med avslutning uppför Hammarbybacken innan en lugn färd hem. Kändes rätt bra uppför backen på slutet, men i övrigt inget toppenpass. Vilket för övrigt gäller flera av de andra fartpassen i veckan, med undantag för löpintervallerna som kändes riktigt bra. Tror dock inte att jag varit sliten, då det fina löppasset kom efter flera hårda dagar. Tror mer på lite baksmälla efter allt kring faderskapet.

Så vad är utvärderingen än så länge? Ja, än känns det lovande, men det lär nog bli mentalt (och säkerligen även fysiskt) påfrestande att försöka köra max varenda pass. Nyckeln för att det ska funka är nog att inte bränna för många intervaller varje tillfälle. Typ 8 tusingar kommer bli för tufft för att orka köra hårt dagen efter. En idé är att köra lite varannanveckasupplägg. I så fall blir nästa vecka en lite softare vecka.. Får se hur kroppen gillar det! Och om jag har disciplin nog att verkligen ta det lugnt..

SPD-vurpor gör ont
Fin vy över Sommarstockholm efter sista rycket upp på Hammarbybacken
Spångjävel..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd