Bra form?

Har blivit fortsatt fina cykeldagar här i Sundsvall, bl.a. har årets kanske bästa pass klarats av. I förrgår körde jag långa intervaller uppför grusvägen från Sidsjöbodarna till ängen på Södra berget. Fin böljande terräng med ömsom ganska brant uppför och ömsom lite flackare partier. Perfekt för att träna tempoväxlingar och att accelerera över krön. Blev 4 vändor med lite varierande längd mellan 8-11 minuter beroende på vägval. Kändes riktigt bra faktiskt, hade bra känsla i kroppen, även om man givetvis är ganska plågad under såna här pass. Idag blev det sista lite längre/hårdare passet inför Finnmarksturen om en knapp vecka. Tänkte ta det lite lugnare nu och hoppas på en liten formtopp. Dagens pass blev knappa 3 timmar, knappt ett distanspass med cykelmått mätt, men det är nog i de regionerna jag kan räkna med att kunna vara ute på långpassen framöver. Tycker det räcker ganska bra ändå, speciellt om man kör mycket kuperat. Idag blev det en första sväng upp på Norra Berget som överraskade mycket positivt med en del riktigt fina stigar. Kändes bra idag med, så jag hoppas det ska kunna gå skapligt på söndag.
Fint på Norra idag!
Finnmarksturen har jag ju inte testat förut, men jag tror det kan passa mig ganska bra. Baninformationen antyder att det vankas åtminstone 7 backar med 75-150 m stigning, vilket ju matchar väl den terräng jag tränat i den senaste månaden. Positivt också att Finnmarksturen numera är ett av de kortare loppen med sina 68 km. Planen är att starta i sportklassen, H30 får vänta tills nästa år. Eftersom jag inte körde några lopp ifjol har jag sumpat min ranking, så jag räknar med att starta i fålla 4, om jag nu inte råkar ha flyt och lyckas snacka mig till lite bättre led. Målet blir hur som helst att köra tillräckligt bra för att komma fram ett led till nästa tävling. I cupploppen är man ju tyvärr väldigt beroende av startposition för att kunna nå de främsta placeringarna, så jag får ta det steg för steg och jobba mig framåt. Jag tror att kroppen nog är i tillräcklig form för att motivera att jag skulle stå i fålla 2, men det är ganska många man ska orka cykla förbi för att nå dit på söndag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd