Mjölksyran sprutar

Efter söndagens härliga långpass runt Fornstigen på Ekerö var benen riktigt sura i måndags. Dags för vilodag! Idag på morgonen blev det en lite längre runda till jobbet och plötsligt var känslan helt fantastiskt bra. Hade gärna fått vara 10 mil till jobbet. Jag brukar ju vara seg på morgonpassen men idag var det inte tillstymmelse till trötta ben trots tidig morgon. Förhoppningarna var därför höga inför kvällen då korta backintervaller stod på schemat. Uppvärmningen kändes grymt bra, sen var planen att köra en grudvägsbacke i Igelbäcksreservatet som visade sig ta ca 45 sekunder att köra. Planen var att köra i princip max, men 45 sekunder max är väldigt långt.. Eftersom jag inte kört intervaller i den här backen tidigare hade jag inte riktigt koll. Därför blev det lite av ett allt för vanligt misstag när man har en bra dag - jag gick ut för hårt. Första intervallen orkade jag verkligen ösa i 45 sekunder, men jävlar vilken syraschock och flås jag fick. Lite som en 400-meterslöpare som 10 minuter efter ett lopp fortfarande är för flåsig för att låta sig intervjuas utan långa andningspauser. Syraskulden satt i och blev värre för varje intervall, det blev bara 6 st totalt. Sista två kändes enormt sega och pannkakorna från middagen var på väg upp. Med facit i hand - jag borde kanske tagit det lite lugnare i början och orkat köra några fler intervaller, men va fan, det blev ju syrabad i alla fall! Nu blir det en återhämtningsdag igen, sen siktar jag på långa fredagsmysbackintervaller.
Det gäller att hitta rätt ballans på passen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd