Skandisloppet MTB

Trots hostattackbonaza senaste veckan och bara väldigt lugn träning vart det start idag i Skandisloppet MTB. Utan att ha varit i närheten av någon tröskelgräns de senaste två veckorna var förväntningarna rätt låga, kändes mest skönt att vara tillräckligt frisk för att våga köra över huvud taget. Två varv på en drygt 25 km lång bana skulle köras, med målgång på Slottsbacken i Uppsala. Precis som när det begav sig på den gamla goda tiden. Är väl drygt 20 år sen jag tävlade runt slottet senast.

 Hamnade skapligt i starten och hade bra läge fram mot första stigpartiet. Väl där var sikten skymt och jag hamnade rakt i linje för en jättesten, så fick tvärnita, väja och starta om. Kämpade på sen under första varvet, men hamnade lite längre bak i fältet än jag hade kapacitet för och kände att det bitvis gick lite väl långsamt. Var upp o drog en del, men på lättåkt grusväg är det ju hopplöst att åka ifrån och på de längre stigpartierna var det för mycket trafik. Banan var för övrigt riktigt fin och kul att köra, och betydligt mer kuperad än jag hade tänkt. 

Ut på sista varvet var det lite mer fritt läge att gasa på, men fick tyvärr dåligt med draghjälp. Skapade lite luckor på tekniska partier och uppför och fick sen dra ensam på grusvägspartierna då jag inte fick med nån som kunde hjälpa till att dra. Givetvis blev jag då infångad av en stor klunga, som när den väl var ifatt körde rätt lusigt, så jag fick dra ändå för att farten skulle kännas anständig. Upp för sunnerstabacken på andra varvet fick jag åter lite luck, men fick med mig Christer Deval från Sollefteå som var lite mer pepp på att hjälpas åt för att klungan inte skulle återsamlas. Blev rätt mycket dragjobb ändå på slutet, men tyckte jag hade skapligt flyt i körningen. In på upploppsbacken orkade jag dock inte riktigt o hade lite krampkänning, synd eftersom jag hade tre åkare precis framför mig. Men det blev i alla fall en 24:e plats, knappt 14 minuter efter Emil Lindgren. Det får nog betecknas som väl godkänt, med tanke på de senaste två veckornas risiga uppladdning och att jag inte fick mycket gratis idag. Bådar gott inför långa lugnet om två veckor, om nu bara den här eländiga hostan kunde ta o ge sig..
Sådärja!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd