Viktmysterie

Kvällsvikt idag: 73,2 kg. Vad är då märkligt med detta? Jag väger mig i princip maniskt minst två gånger per dag, jag vill ha koll och jag är intresserad att se vad som händer med kroppen och att man inte går för tom på mat o vätska. Med andra ord har jag en god känsla för vad jag kan förvänta mig. De senaste veckorna har jag dock hittat ett intressant mönster som jag inte reflekterat över tidigare. En sak jag noterat är att jag gärna går upp lite i vikt efter riktigt hårda pass, speciellt om man får lite träningsvärk. Min högst ovetenskapliga analys av orsaken till detta är att kroppen tar upp mer kolhydrater och vätska för att kompensera och läka. Det mönster jag nu börjat spekulera i går ett steg längre, kan det vara så att min kroppsvikt avspeglar vilken form jag är i? 

För två veckor sedan hade jag en ganska tuff träningsperiod med dubbla pass en del dar och lite hårdare belastning. Kroppen kändes bra och vikten låg konstant kring dryga 74 kg i kvällsvikt och knappa kilot mindre i morgonvikt. När jag förra veckan drog ner lite på träningen kändes kroppen riktigt risig, tunga ben och dålig känsla. Plötsligt låg vikten ca ett halvkilo högre än veckan innan både morgon och kväll. Det höll sig så några dar, men framåt den gångna helgen började det kännas bättre och i söndags sprang jag ett riktigt bra pass. Kvällsvikten närmade sig 74 igen. Sedan igår har det försvunnit än mer och nu ligger jag en bra bit under 74 i kvällsvikt. Igår joggade jag med Maria till utegymmet vid Farsta IP, varefter jag sprang en liten extrasväng på vägen hem. Det kändes som att jag kunnat springa grymt fort! Lätta ben, bra känsla, och då hade jag ändå maxat chins på utegymmet, vilket brukar döda löpkänslan i benen rätt ordentligt. Har funderat lite om jag ätit för dåligt, men det känns inte så. I kväll tryckte jag i mig 3 dl grädde till pannkaksmiddan, jag har druckit bra och ändå väger jag mindre i kväll än på väldigt länge. 

Nu kan man säkert snöa in sig totalt och börja föra statistik på detta för att söka bevis, vilket jag nog avstår tills vidare i alla fall. Fortsatt viktkontroll lär det dock bli! Och nu hoppas jag ju att vikten håller sig låg tills kommande helg och att mitt antagna samband stämmer. Då kan det bli en angenäm 49 km- tur i Bydalen på lördag!
Överkroppen ska ha sitt.. Lyckades iaf klämma 10 chins igen, så det finns kanske hopp om att orka staka lite i vinter också!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd