Kepsen bärgad!

Har haft en strålande bra idrottshelg! Började redan i fredags kväll, skippade fredagsmys, chipspåsar o fredagsgrogg och cyklade ut på Lovön för en sväng runt fornstigen. Det var en sån där grymt bra kväll med nästan torra stigar, skapligt bra feeling i benen och medvind hem. Hade bra teknikkänsla och riktigt njöt av att ösa på lite över torra rötter o stenar i lite lättare partier. Enda smolket var att det fortfarande är begränsat med aprilvärme, så för att inte tappa känseln i fötterna helt blev det till att förnedra mig och jogga några vändor i en backe, iklädd cykelkläder, innan hemtransporten.  
Bra stämning på Fornstigen.
I lördags var det sedan tävlingstajm - Maria skulle köra Springcross ute på Norra Djurgården. Jag, Sam och Frida stod för publikstödet. Glädjande nog gick det riktigt bra och när Maria efter halva loppet låg 2:a, med ledaren inom synhåll, fick även jag ordentligt adrenalinpåslag. Hetsade på bäst jag kunde och rusade genom buskar o snår med en unge i sele på magen och en på axlarna för att hinna heja även i sista backen. Nu blev det ingen större dramatik på slutet, utan det slutade med en ganska säker andraplats. Måste säga att det är riktigt kul att hänga med som hejarklack på tävlingar, speciellt när man lite kaxigt släpar runt på två ungar och tvåbarnsmorsan herself spöar skiten ur alla konkurrenter utom en.
Tjäääna! Jag trött? Närå..
Idag var det min tur att tävla, avslutningsrundan på Keps cup i Rönninge. Höll dock på att kasta in handduken redan på vägen dit. Eftersom familjen lever i total förnekelse om att  begreppet "regnskurar" i en väderprognos faktiskt kan innebära att det regenar hade vi skitit i allt vad regnkläder, regnskydd o paraplyn heter. Lätt svärandes i spöregnet på E4 lovade jag dyrt o heligt att inte gå ur bilen om det inte slutade. Men lyckligtvis gjorde det just det och jag hann precis testa banan ett varv o rulla till starten. Banan var kul och varierande med lite sköna hällpartier och snabba och kurviga grusvägssträckor. Körde endurohojen idag och räknade med att inte riktigt hänga med så bra som vanligt, så jag tog det ganska lugnt i starten. Hittade ett bra tempo och trampade på bäst det gick, men det märks skillnad att tävla med en stridsvagn istället för formel-1-bil. Jag tog förvisso litegrann i stökiga partier utför, men i varje igångdrag o lättare parti var det hopplöst att försöka hålla fart och avancera. Försök till snabba accelerationer äts effektivt upp av 160 mm fjädringsväg, speciellt när benen är telefonstolpsstumma. Tror att med min vanliga hoj hade jag säkert kapat ett par minuter på den drygt 34 min långa åktiden. Men nu räckte det bra ändå för att vinna fegisklassen (H-sport) idag och med det även hela cuppen. Ord kan inte beskriva glädjen över min nya fina keps, nästan lika fin som toppluvan från Åre kommuncup, som jag sörjer än idag att jag lyckades supa bort som ung och oförståndig. Dagen var dock inte slut, utan planen var att trampa tillbaka till Solna för att få ett riktigt tufft pass. Sagt och gjort, drar glatt iväg på okända vägar, som vanligt med orekad karta och våldsam övertro på mitt lokalsinne. Inleder därför med att cykla söderut i en kvart innan jag inser att den där sydliga vinden inte riktigt är till nån hjälp. Blir sen en del ytterligare små felcyklingar, men inte mer allvarligt än att jag är hemma efter 2,5 timmar. Tog det ganska lugnt, men känslan var ändå bra och det var inga problem att sitta på sadeln så pass länge. Totalt inkl tävlingen blev det nästan 3:30 idag och totalsnitt för veckan på drygt 2 timmar per dag. 14 träningstimmar på en vecka, det var nog rätt länge sen senast!
Idag fick jag slita uppför backarna.
Men fick lön för mödan..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd