Trans - Alp etapp 8

Roverto - Riva del Garda, knappt 4mil, 1269 höjdmeter. Sista etappen! Till slut, vid vägs ända, och det med stil!

Det var en varm morgon i Roverto, det bjöds en kort sista etapp, men en hel del svett var oundvikligt. Det kändes nästan lite avslaget innan start, som om det redan var klart. Jag och Magnus var dock inte inställda på någon glidaretapp utan tänkte köra ända in i kaklet.

För en gångs skull var starten belägen precis utanför ett café, så den timmeslånga standardväntan på start kunde fördrivas med en expresso på mjuka stolar. Nog för att baken är ordentligt härdad efter en vecka på sadeln, men ändå. 

Väl ute ur Roverto kände jag mig lite småseg, det bar ganska omgående iväg uppför dagens stigning. Svetten rann och Magnus verkade pigg, så bara att bita i. Halvvägs upp brantade det på rejält, Magnus fortsatt stark och jag började piggna till mer och mer. Och vi plockade hela tiden placeringar! Grymt skön känsla och det peppade oss än mer, så när det planade ut fortsatte vi ligga på och tog ytterligare placeringar. 

Utförsbacken ner till Gardasjön var som så ofta tidigare längs vår väg full med stora vassa stenar, jag bad en stilla bön till alla cykelgudar att måste vi väll för fasen få komma ner utan punka denna gång. Och Coppi, Pantani och alla dom andra måste ha hörsammat oss, för vi kom ut på den avslutande asfaltdelen med tryck kvar i både däck och ben. Åkte med en klunga sista biten och kände mig fortsatt het och taggad på spurt. Tyvärr var det väldigt kurvigt på slutet och ett kort upplopp. Kändes som att jag fick på en riktig rökare, och hade upploppet varit 50 m till hade jag tagit hela klungan, men nu nådde jag inte riktigt ända fram.

Väl i mål var vi ändå riktigt nöjda. Fick ut en riktigt bra dag till slut och det slutade med en 45: e plats för dagen, bästa resultatet på hela veckan! Fick köra rätt hårt idag och hade nog inte kört så mycket snabbare om jag kört själv. verkligen skönt att avsluta på det sättet. Totalt blev vi 70:e lag i herrtävlingen. På förhand hade jag nog trott att vi skulle nå högre, men med allt strul känns det ändå klart godkänt.

Nu blir det äntligen lite vila ett par dar, men om en dryg vecka är det rejs igen. Om jag inte är på BB förstås..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd