Inför Dolomiten skyrace

Nu är det inte långt kvar till avfärd till Italien och Dolomiterna och sommarens stora utlandslöputmaning - Dolomiten skyrace. Ska bli härligt att komma ner till Val di Fassa och Canazei, som hittills bara besökts på vintern i samband med Marcialonga. Förväntningarna är dock höga. Efter att ha sprungit mycket berg på Nya Zeeland föddes idén att testa springa något riktigt bergslopp, och varför då inte testa något av de mer prestigefulla och extrema loppen? Jag är anmäld till två lopp, dels vertical kilometer på fredag och dels själva huvudtävlingen - "sky race" på söndag. Det första loppet hörs det på namnet vad det går ut på, snabbast på 1000 hm klättring.. På ruggigt kort sträcka dessutom, banan är endast knappa 2,5 km. Det lär bli mycket gång och lite löpning med andra ord.. banrekordet är på den snuskigt snabba tiden 32:43, signerat Kilian Jornet så klart. Utan lungkapacitet som en häst och kropsvikt på typ 55 kg får jag svårt att hänga med, men som gammal skidåkare bör det ju passa skapligt ändå och jag hoppas kunna ta mig under 50 minuter med någorlunda marginal.
Bankarta för söndagens övning
På söndag stundar sedan 22 km bergslopp med både uppförs- och nerförslöpning. Först 10 km uppför med 1750 m stigning och sedan 12 km utför tillbaka till Canazei. Inte lika brant, men likväl en stadig utmaning. Banrekordet innehas även här av en viss Kilian på 2:00:11.. Mitt mål känns lite svårbedömt för detta lopp, men kanske under 2:45 är lagom att sikta på? Jag tror i alla fall att det här loppet kan passa mig rätt bra och det ska bli kul att se hur man hänger med utför, vilket ju brukar vara min starka sida. Får väl ta det lite piano dock, 12 km utför är rätt långt. Risken för träningsvärk är överhängande..

Sen blir det ju lite av semester också, så klart. Maria skulle ju ha följt med, men på grund av sjukdomseländet de senaste månaderna blir det nu en ensamutflykt. Lite skönt, men också lite tomt utan mina tjejer.. Jag får trösta mig med vin och ost.

Slutligen, lite målbild inför helgen. Lyckades snoka rätt på målfotot från Vansbro marathon. Vågar man hoppas på en piggare uppsyn vid lunchtid i Canazei på söndag?
Målgång i Vansbro. Foto - Matilda Olsson.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd