Inför Vansbro

Nu är det två dagar kvar tills starten i Vansbro maraton. Nyanländ till Sollerön för sista förberedelserna. Formen känns ok, tror jag, har tagit det ganska lugnt de senaste dagarna, så vem vet egentligen.. Men det känns förhoppningsfullt i alla fall. Den enda lilla oron är väl mina hälsenor, tror inte de kommer hindra mig under loppet, men det känns som att de blir lite stela efter en del pass och jag är därför rädd att överanstränga dem. Hetsar på med tåhävningar som sistaminutenåtgärd och hoppas att det är lugnt. 

Förutsättningarna för tävlingen i övrigt ser bra ut. Det verkar inte bli nån direkt vansinnesvärme, vilket jag är glad för. Kanske snarare är så att lite mer regn är något jag inte skulle säga nej till. Oavsett vad är det redan rejält blött i Dalaskogarna nu, och det lär inte hinna torka upp helt tills torsdag, så det blir nog trailskorna snarare än racingskorna som gäller. Hur ser chanserna ut då? Min förhoppning är att kunna vara i närheten av banrekordet på 3:11. Det blir tufft, speciellt om det är blött, men kanske. Men jag är osäker på om det finns segerchans trots det. Fjolårets segrare och banrekordhållare, Kenneth Löfman från IKJ finns med i startlistan och efter lite efterspaningar kan jag konstatera att han gjort riktigt fina resultat i år med milen under 35 och Stockholm marathon en bra bit under 2:50. Med andra ord en klass bättre än vad jag misstänker att jag själv kan mäkta med i nuläget, även om även jag tagit ett steg framåt i löpningen. Så för seger lär det krävas att jag har en fantastisk dag, samtidigt som Kenneth har en lite mindre fantastisk dag. Sen brukar det ju poppa upp okända snabbfotingar när man minst anar det också, så man vet aldrig. Men topp 5, annars får jag skämmas. Eller skylla på motståndet..

Maraladdning i all ära, med en fantastisk kväll som i kväll var jag bara tvungen att ta en cykeltur. Mycket regnande, typ 100 mm senaste veckan, har gjort Gesunda till ett riktigt lerhål, vilket ju är helt ok när man har en vattenslang väntande runt knuten när man kommer hem. Lite fina bilder blev det också!
Geggigt blir det
Alltid fint på toppen
Rosen - lika kul i lera som på torra stigar 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd