Finnmarksturen 2016

Det blev en riktigt trevlig dag i Ludvikaskogarna idag! Med mor o far som barnvakter fick jag och Maria lite egentid = tävlingstid. Kom ner i hyfsad tid innan start, men som vanligt var det hetsigt köande till startfållorna och idag hamnade jag "bara" i mitten av fålla två. Vis av förra året och banans upplägg med bra omkörningsmöjligheter i början var jag ändå ganska lugn. Väl iväg rullade det på lagom hårt i början, sprack ändå som vanligt upp lite efter tätgruppen och jag tänkte att det är ju själva fan att man inte kan hålla sig 50 m längre fram i början. Men förvånande nog rullade jag och några till ikapp täten och så pass långt in i loppet som knappt 20 minuters åkning låg jag med i svansen på tätklungan. Sen blev det en skarp sväng in på första stigpartiet, vilket när 50 pers ska svänga av samtidigt resulterar i tvärstopp för oss längre bak. Ingen mer tätkänning med andra ord. Men loppet gick fortsatt bra och det utkristalliserade sig snart en ca 10-mannagrupp där jag hängde med bra. Kände mig stark uppför och på stigpartier men fick som vanligt bita i på mer lättåkta platta delar. Men idag lyckades jag hålla hjul och hamnade aldrig i något direkt vakum. 

När det var ca 16 km kvar kände jag igen mig allt för väl - grusvägsbacken där jag fick stora klubban förra året. Idag höll jag dessbättre hela vägen och istället för att bli ifrånåkt gick jag upp och drog i den där backen. Kändes bra, tänkte att jag kanske kunde knäcka en o annan i sista backen. Men väl där låg jag längst bak i gruppen igen och hade inget bra läge att komma om. Men jag bet mig med till toppen för att sedan till min stora glädje lyckas hänga med även utför, i den rätt hårda forceringen som blev in mot mål. Klungan jag körde i höll därmed högst överraskande ihop hela loppet. In på upploppet låg jag näst sist i gruppen och mäktade tyvärr inte med att ta några placeringar. Fick därmed en tiotal åkare precis före mig i listan, men vad gör det en så strålande bra dag. 1:a i H-sport - äntligen(!), hade även räckt till 3:e plats i H30 och totalt 46:a i tävlingen. 13 minuter efter segraren och nästan 6 minuter bättre tid än förra året. Med det får jag vara riktigt nöjd och kan bara konstatera att detta var mitt all time bästa långloppscupplopp!

Det kunde ha slutat som en riktig segerfest för hela familjen, men med 26 km kvar punkade Maria och eftersom hon hade tappat pumpen blev det ett ganska långt stopp. Riktigt trist, då hon ledde sportklassen överlägset och låg med i en grupp som fajtades om tredjeplatsen i D-elit. Nya tag nästa cupsäsong.. Kommer bli mycket intressant att se hur bra Maria kan bli om hon ser sig som, och tränar som, en cyklist ett helt år. 
Mycket nöjd H-Sportsegrare.
Upplagt för start.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd