Att passa på

Blev en riktigt skön träningshelg. Och mekarhelg för den delen. Hade planerat en långtur på lördagen och fick med mig Magnus ut på Lovön för att köra Fornstigen.
Uppvärmd inför Fornstigen
Det blev en riktigt skön runda med skönt flyt, sånär som på ett störigt knakande  vevlager. Detta var andra rundan här i sommar och nu med betydligt bättre flyt då jag hade lite bättre koll på korsningar och möjliga felnavigeringar. Kan vara så att detta är min favoritstig i Stockholm. Lagom tekniska och trixiga partier med varierande rötter, sten och hällar, och däremellan några sköna lättrullade partier på hårda jordstigar. Även om benen inte var helt hundra var det ett riktigt skönt pass. Mötte upp Maria för lunchfika och tog sedan långa vägen över Slagsta tillbaka hem. I gravidtempo, vilket kändes rätt skönt. Blev en heldag i sadeln kan man säga. Maria var i vanlig ordning nära att gå lite tom på slutet, så det blev lite puttande också.
På rätt väg
Tills idag hade vevlagret fått smaka rejält på insexsnyckeln och det hade även hunnits med en del annat mekande på alla hästar i stallet. För dagen hade jag dock tänkt skippa cykeln och bara jogga en sväng, men när vädret är fullkomligt perfekt och det är torrt och fint i skogen bara kan man ju inte låta pli. Och den här dagen var väl lite av den optimala MTB-dagen. Tog mig ut till Hellas och körde den rätt trixiga gröna leden, men som med torrt underlag och bra teknikkänsla i kroppen är hur kul som helst. Det blir en typ av cykling som är som en helkroppsworkout. Var enda muskel får hjälpa till att häva sig upp och ner för hällar och branta passager. När benen dessutom var riktigt bra idag, speciellt uppför, blir det lite euforikänsla. Mötte lite terränglöpare och tänkte på alla galningar som sprungit 10 mil i Stockholm Ultra idag. Löpning i all ära, men såhär roligt kan ett löppass aldrig bli!
Ballansövning i Hellas - sommartorrt och inte lika skakigt som när det är halvemeterdjupt med vatten på sidorna..
Efter lunch blev det lite balkonghäng med mina kära lagg på hjul. Nu är de uppsmörjda och preppade för att ge sig iväg, men det vill nog till att cykelförhållande försämras drastisk om jag ska förmå mig att byta två stora hjul mot fyra små..
Rullskidverkstad
Helgen avslutades med ett löppass ner till utegymmet på Farsta IP. Fick för mig att köra lite spänstövningar.. Fick det lysande infallet, på idé av Maria, att testa att hoppa ner och direkt upp på nästa stubbe, vilket givetvis slutade med närkontakt med gruset och lite skrubbsår och ömma handleder. Det är ju fan typiskt, lyckas trampa 68 mil över Alperna utan en skråma, men att gå till gymmet.. Uppenbarligen upplagt för skador! Får hoppas att händerna blir bättre snabbt, känns inte riktigt bra såhär efteråt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd