Åter tävlingstajm!

Givetvis hölls inte planen om en lugn vecka, det har blivit både backintervaller på MTB i Hammarbybacken, löpintervaller, snabbdistans och stakimpulser på rullisarna. Det har ändå känts rätt bra, men jag är en till synes fullständigt karaktärslös människa. Tydligen.. Idag toppades fartorgien med comeback som tävlingslöpare, 10 km Sigtuna stadslopp!
Ökar nerven inför start med lite äppelpallning
Bestämde mig i veckan för att testa ordentligt hur löpformen är och tyckte att en runda i den väldigt mysiga staden Sigtuna kunde passa. Det var ett tag sedan senaste tävlingen nu, den brutna Engelbrektsturen för över en månad sedan. Det kändes bra att stå på startlinjen igen. Inte något supersug efter att tävla, men en bra känsla i kroppen ändå. Känslan av att vara på rätt ställe.

Innan start kändes det helt ok, förhoppningen var att komma ner mot 38:00, men det såg ut som en knixig bana på pappret och med en okänd banprofil var det svårt att gissa hur snabbt det skulle kunna gå. Skapligt snabbt skulle det ändå visa sig, men inte riktigt så snabbt som jag hoppats på. Banan var rejält mycket mer kuperad än jag räknat med, så 38:34 och en 4:e plats kändes ändå klart positivt. Bäst var nog ändå känslan i loppet. Inte riktigt sprudlande lätt, men jag orkade hålla ett hyfsat tempo hela vägen och föll inte igenom. Mentalt helt ok också, alltid tufft på slutet när man känner lite att gubben framför glider ifrån lite..
Knappt halvvägs - fortfarande pigg
Några sköna ursäkter till att ändå vara riktigt nöjd med 38:34 är att det var en rätt varm dag och det brukar inte gynna mig, det var en väldigt kurvig bana med många "inbromsningar" och det var framförallt mycket mer kuperat än jag hade räknat med. En del mindre knäppar, men framförallt tre st typ 500 m långa och sega backjävlar som verkligen sög musten ur benen.
Nästan i mål - inte så pigg
Nu drygt en månad till Hässelbyloppet. Med lite mer laddning, plattare bana och några mil till i benen känns 37:30 fullt rimligt. Bara att nöta på.. Men innan dess ska säsongens sista 2 MTB-race avklaras, skönt med lite tävlingshets igen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd