Tävlingssug

Idag var jag in till Hemus o skejtade lite, brände av mina vanliga 6x30, som idag tog ganska bra i den tröga limsnön, dvs nollgradigt o snöfall. Fattar inte att folk orkar ge sig på att köra klassiskt dagar som denna om man inte är absolut tvungen. Chansen för en amatörvallare att få till åkbara skidor är ju mindre än chansen att hitta ett konstsnöspår med en backe i Stockholm. Vissa envisas dock med att försöka, men det är väl mest turister? När en stillastående åkare effektivt skär av hela skatebädden och på klingande stockholmska utbrister "jag måste bli bättre på att åka upp för backarna asså" råder ingen tvivel om att ingen vallalåda i världen kommer hjälpa. Jag tycker mig se några klara skillnader mellan ett skidspår i typ Sundsvall eller Mora jämfört med Stockholm. I Stockholm åker 99 % enbart klassiskt, oavsett före. Delvis beroende på bristen på skattebädd, men ändå. Här lite längre norrut körs nog 30-40 % skejt enligt min högst ovetenskapliga bedömning, vilket jag bara kan tolka som att norrlänningar är smartare än stockholmare. En annan observation är att längre norrut är skidåkning en barn- och ungdomsidrott i mycket högre grad än i Stockholm - och se där, ännu en anledning att flytta norrut om det ska bli nån ordning på ungarna. Sen märks det ju lite extra tydligt en sån här dag, dagen innan Morapinglan. Och just apropå Morapinglan, fan vad jag ångrar att jag inte haft lite koll på tävlingskalendern. 10 km skate imorn hade ju vart klockrent, men tyvärr finns inga möjligheter att efteranmäla. Vi hade ju inte tänkt åka ner till Mora förän till trettondagen, så pinglan var aldrig på radarn. Nu får jag vänta en hel vecka till nästa helg, då det ser ut att kunna bli DM i Stockholm. Ska bli kul, jag lär ju inte hänga med de bästa juniorkillarna, men hoppas kunna hänga med skapligt i gubbligan och kanske spöa en o annan stakartönt på 15 skate. Om det sen blir att harva runt en klassisk stafettsträcka på planmark har jag nog betydligt sämre förutsättningar att hänga med.
Fullt ös på hemus!
Fullt ös på Sollerön!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd