Härlig dag i Bad Goisern

Att sitta och skriva lite blogg med den här utsikten gör ju inte ont direkt..
Kommentar överflödig.
Efter en vansinnigt skön natts sömn har det idag blivit lite bantestande. Kämpigt att testa hela när den är 21 mil lång, men en del av den har jag nu i alla fall koll på. Egentligen var det väll lite som förväntat - backarna tar nästan aldrig slut, det är brantare än man tänkt sig, utbudet av grus och vassa stenar i Alperna är outsinligt och det är jobbigare att åka utför än man kan tro. Lyxigt nog passerar banan 100 m från mitt boende, så det är bara att dra iväg. Det är ca 3-4 km ner till starten, perfekt på lördag morgon (eller kanske lördag natt snarare) att bara rulla ner till starten. Något värre kan det tänkas bli när man efter 21 mil och 7100 hm ska ta sig ytterligare 200 hm från målet och hem. Får nog ta en lång after bike nere i byn innan den cykelturen.

Idag körde jag hur som helst i mycket lugnt tempo det som kan kallas "1:a loopen" + lite avstickare. Tog dryga timmen att nå första backkrönet, så nog är det backigt alltid. Blev en del härliga utförskörning också såklart, 7100 hm uppför innebär inte helt otippat lika mycket downhill. En del ganska svåra passager också skulle det visa sig. Brant, blött, stora rötter och stenkistor from hell.  Finns risk att det kan bli lite promenad på lördag då det helt enkelt kändes lite väl svårt. Speciellt med många mil i benen kan det nog vara klokt att ta det extra försiktigt, hellre en promenad än att ta för stora klotarrisker och fördärva sig själv eller cykel. Får se om jag lever upp till den devisen på lördag. Några riktigt fräna passager fanns också, bl.a. längs en klippsida med rejält överhäng och lite tunnlar. Som tur var fanns staket längs stupet, annars vette fan..

Efter fyra mycket lugna cykeltimmar blev det en välbehövlig öl på pizzerian i byn - och precis när jag är på väg att bege mig hemåt dyker klubbkamrat Andreas och Erik upp. Perfekt tajmat för kvarsittning och lite prepptalk! Och eftersom det är alldeles för fint här för att ladda på soffan blir det nog en cykeltur imorgon också!
Lite mer spektakulärt än man är van vid.
100 m vertikal klippa, ett rep och en tokjävel som dinglar med tårna däruppe. Nja, cykla är tillräckligt spännande för min del.
Dagens lunchvy - i fjärran syns Dachsteinglaciären där jag var på skidläger ett par gånger för snart 20 år sen. Tiden går fort..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd