Har storleken betydelse?

Ja hjulstorleken alltså.. Den ständiga MTB-frågan som nog var och en måste bilda sig en egen uppfattning om. Jag har alltid tyckt att jag känner mig snabbare på min 29-tummarna, men det är väl egentligen först idag jag fick det svart på vitt. När det nu är bara dryga veckan kvar till Finnmarksturen är det ett bra läge att kolla av formen - dvs tajm för mer långa backintervaller! Idag tog jag till skillnad från tidigare min gamla 26- tummare, som väger typ ett par kg mer men i övrigt är skapligt rejsig. Känslan i benen inte riktigt lika bra som senaste backpasset, men helt ok. Tider: 6:29, 6:39, 6:51, 6:47, 6:46. Med andra ord ca 20-30 sekunder långsammare per repa än senast med 29-tummaren. Jag gissar att knappt hälften beror på dagsform, dvs typ 15-20 sekunder beror på cykelvalet. Det känns som att det är stor skillnad i respons på tempoväxlingar, på 26- tummaren får man väldigt lite tillbaka när man ställer sig på pedalerna för att öka farten när det planar ut. Beror troligen på de rätt tunga hjulen och generellt högre vikten, men att det skulle göra så pass mycket tidsmässigt förvånade mig. Kanske får omvärdera Percykelloppet ännu en gång, som jag ju körde 26-tummaren på. Med "rätt" cykel hade det säkert gått flera minuter snabbare. Minst. 
Tungt lastad, eller? Sam har blivit betydligt mer gå-benägen den senaste veckan.
I övrigt har den senaste veckan bjudit på alla möjliga trevligheter; promenad till nubbestugan med skönt kolbullehäng  och blåbärsfrossa; vedbastu i Sidsjöbodarna med tillhörande Norrlandsguld, poolbad och knottplåga; löptävling för Maria i lögdö vildmark, som slutade med seger för Maria och ett fläskigt långpass på tre o en halv timma  för mig för att komma hem; och fortsatt diverse anläggningsprojekt så klart. Efter att ha bänt upp sten och gamla slystubbar med järnspett står det klart att styrketräning är helt överflödigt. Och med tanke på hur sjukt mycket sten vi har på tomten finns goda chanser att bli riktigt bitig till vintern..
Såhär skönt var det att sova middag vid nubbestugan!
Maria fick återfall för en dag..
Och i projekt elektrifierad gäststuga börjar det också hända grejer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd