Orsabajkn

Midsommar i Dalarna, så traditionsenligt som det kan bli! En annan tradition som dammades av i år är Orsabajkn/kajtn. Tidigare har det blivit både mtb-loppet och löptävlingen, men det är nått år sen senast. 2012 närmare bestämt gällande mtb-loppet, sjukt länge sen! 25 km lättcyklad bana var på agendan i alla fall, och jag o Maria klev upp tidigt för att cykla de två milen från Orsa till starten. Loppet startar med en snabb o smal grusväg och jag kom iväg halvdant. Hängde på täten en bit, men jag har fortfarande inte det där riktiga klippet för att haka på när det tar emot lite. Bara konstatera, tyvärr. Hamnade i nån slags andraklunga där det ändå bitvis gick rätt snabbt, vi var tre herrar och damledarinnan. Turades om att dra en del och plockade in ett par cyklister som hade tröttnat.

Startklar!

Tyckte jag hade bra flyt på de lite mer tekniska stigarna, men fick inte riktigt fri väg i rätt lägen och fick bara småluckor som jag inte orkade hålla på de långa lättåkta delarna. In mot mål drog Anders Eriksson från Cykloteket race team stenhårt och jag fick bita i allt jag hade för att hänga med. In mot grässvängarna mot mål kände jag mig rejält stekt, men lyckades hitta nått litet uns kraft och kunde gå förbi ovan nämnda Anders, som tappade momentum 200 m från mål, i sista kurvan och sen spurta ner urstarka damsegrarinnan Linn Gustafzzon på mållinjen. Eller fick jag tjejdäng? Enligt resultatlistan ja - och i så fall inte oförtjänt alls då Linn körde jäkligt bra, men jag vill nog hävda att jag tog spurten. Men sak samma, 17:e herre ändå, 3:27 efter Johan Landström som ju ändå är Sverigeelit. Ganska ok ändå och jag körde i alla fall nästan 4 minuter snabbare än jag gjorde 2012. Bara fortsätta den utvecklingen tills 2024 så kommer jag vinna. Eller inte..

Har även passat på att köra lite backträning, ikväll blev det 5 repor uppför Gesundaberget. Och fem fina repor ner också. Nya delen av leden Caroline var riktigt fin och inbjöd till riktigt kul utförsåkning även på en hardtail. Utöver cykling så har vi firat Sams treårsdag på midsommarafton. Lillkillen börjar bli stor nu, något han idag demonstrerade genom att på två minuter gå från att pappa måste hålla i cykeln när han trampar till att pappa absolut inte får hålla i. Riktigt bra på att cykla är han också, även om det är svårt att inte stanna för att spana på första bästa gräsklippare eller traktor.


Fint på toppen!

Fin treåring!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd