Fjällmaraton 8K och Hingstrännet

 Tävlingsintensivt denna sommarvecka, då det blev både Fjällmaraton och Hingstränn. Egentligen var inte Fjällmaraton tänkt som något ansträngande, då planen var att springa med Frida och/eller Sam. Det visade sig dock att de föredrog att slippa mitt sällskap och hellre sprang själva. Jag fick alltså göra mitt eget lopp, vilket såklart innabar full gas. 8 km är förvisso inte så långt, men jag har väl kanske fuskat lite med fartträningen i sommar och det var länge sedan jag sprang fort längre än någon enstaka km. Härtill har formen inte kännts något vidare på sistone, speciellt de få hårdare pass jag kört. Men tävling är tävling. 8K-banan visade sig också bli en hyfsad utmaning. 2 km uppför i början, försökte hålla mig utan att gå för hårt, vilket som vanligt var svårt. Sedan ut på en blandning av spångar, myr och småkuperad stig. Låg nånstanns mellan 5-10 plats (lite oklart, då täten sprang fel på toppen av startbacken..) och tyckte jag hade hyfsat flyt, även om det inte var det där riktigt lätta flytet. Med 3 km kvar blev det nerför, något jag trodde skulle bli enkelt, men icke så. Extremt lerigt och halt, massor med röter och sten däremellan - d.v.s riktigt teknisk utförslöpning. Passade ju egentligen fint och jag täppte igen en lucka framåt som jag släppt på platten. Banan avslutades sedan med en slakmota uppåt igen på knappa kilometern, men nu var jag helt rökt. Magen började protestera och benen var blytunga. Kunde inte svara när jag blev omsprungen och gubbsegade mig imål på 40 minuter blankt, på en 6:e plats, ca 3 minuter efter segraren. Ett helt ok lopp, men fartuthålligheten i löpning saknas. Frida och Sam kämpade också på bra och det dröjer nog inte många år innan jag inte har något val än att springa själv, de lär snart springa ifrån mig..

Glad att passera mållinjen..

Idag var det tävlingsdags igen - en numera tradition - Hingstrännet i Aspåsnäset. Även på cykeln har det känts rejält segt på slutet, så förhoppningarna var ganska låga. Den regniga sommaren innebar så klart också en något tyngre bana än vanligt. Försökte därför köra aningen lugnare i början för att inte få för mycket syraskuld efter startrusningen och sen försöka hålla igen lite uppför. Det här är ju ett race med individuell start, d.v.s. bra förutsättningar att få köra eget tempo utan att dras med i för hårt tempo. Kände att jag inte riktigt hade de där trycket i benen jag skulle vilja och tror att jag fortfarande kan ha, men höll min plan och körde smart. Tekniken funkade helt ok och det blev inga större misstag. Lyckades höja farten lite på slutet också och spurtade in strax under 59 minuter. Knappt 1:30 långsammare tid än i fjol är rätt ok ändå, speciellt då banan var lite tyngre nu och det nog är ett faktum att formen är lite sämre. Lite som jag förväntade mig lyckades jag inte försvara segern från ifjol, utan det blev en tredjeplats. Ca 20 sekunder efter Jonatan Wallin från ÖCK (som jag slog med ungerfär samma tidsmarginal i fjol) och närmare 4 minuter efter elitmultisportaren Lars Löfgren som körde riktigt starkt. 

På väg mot mål i Aspåsnäset.

Annars då? Efter Run&bike har det varit semester, både från jobb men även kanske lite från träning? Har ju kört en hel del pass, men lite oinspirerat får väl medges. Får väl försöka vända på inställningen så småningom. En rätt bra sommar har det i alla fall varit, men en hel del guldkorn som inte har med träning att göra. Lite bilder nedan..

Kryssning till Tallin. Barnen uppskattade det och ja, det var väl helt ok.

Bär och svampplockning, som sig bör, Fjällkantareller är dock ett fortsatt mysterium (bilden tagen i Sunsvall)

Lite cykling har det förståss blivit, speciellt efter Run&bike var formen ganska bra, sen har det dalat..

På Storsjöyran med Frida och Sam.

Testar kajak på Åresjön.

Och så har ju arnen fått tävla också. Idag David på cykel!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd