Swecup XCO Östersund

Idag var det dags för säsongsavslutning, swecup-XCO i Östersund. Jag o Maria åkte upp redan igår och checkade in på hotel på Frösön, 10 m från start o mål! Ganska lyxigt att ladda med en hotellnatt och hotellfrukost, gratis dessutom. Lite payback för alla jobbresor senaste året. Började dagen med att promenera ett varv runt banan. Det visade sig att det vara både torrare och roligare än jag hade föreställt mig. Inte så branta backar, men tungtrampat underlag och mycket slakmotor, härtill lite kul hopp o annat. Gött! Laddade upp med stadig frukost, hejarop på Maria som körde bra i D30, och åtskilliga magtömningar. Fattar inte vad fan det blivit med tävlingsmagen på sistone, rena löparmagen. För det saknar man ju jävligt mycket från löpningen, inte. Höll sig bra under tävlingen i alla fall, som tur var. 

Kul bana idag!

Väl igång med racet fick jag en dålig start. Fick inte i pedalen och fick ligga på lite för mycket efter det för att ta position. Lite för stum med andra ord och fick backa ner i tempo för att komma in i loppet. Samuel Brännlund, enda motståndet i H30 (jävligt klen uppslutning, veka norrlänningar..) drog som väntat på i tät och jag hade tre H40-åkare före mig också, men tappade inte så vansinnigt mycket ändå. Låg typ 20-25 sekunder efter tät vid varvning. Framåt varv två kändes det lite bättre och en av 40+ arna hade jag ca 10 sekunder framför, ett avstånd jag höll ganska jämnt. Säkert jävligt frustrerande för honom att känna att jag var så nära och att luckan inte ökade. Efter varvning ut på varv 3 står Samuel o fipplar med ena hjulet. Misstänkt punka, men kikar bak o ser att han är tillbaka på banan. Tänkte att jag snart blir omåkt igen, men icke. Visade sig att han hade pyspunka och fick göra ett antal pumpstopp. Surt för Samme, men för mig blev det osannolikt nog seger även i detta lopp. 

H30-pallen.

Men totalseger bland veteranerna blev det dock inte. Lyckades gneta mig ikapp killen framför och kände att jag hade lite fördel i de tekniska partierna medans han var snäppet starkare på mer rent trampande. Jag satsade i alla fall allt jag hade i det kluriga mittpartiet av banan på sista varvet och fick en liten lucka. Sen var det till att vända ut och in på lungorna de sista kilometrarna för att hålla undan, vilket gick vägen. Var faktisk nära att komma ikapp tvåan i loppet också, men  nådde inte riktigt fram. Segraren var typ 1:30-nånting före, inga resultatlistor än.. Totalt sett ett helt ok lopp, kanske aningen svagare än senaste två helgerna, men det är nog marginellt. Med stor sannolikhet var detta säsongsavslutningen i alla fall. Får bli uppföljning och utvärdering här framöver. Tack Östersund och Frösö IF, bra arrangemang som förtjänar fler deltagare!

Lite tekniska klurigheter.


Sliter uppför en av många sugande gräsbackar.


Kompakt bana med många bra fotolägen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd