Formsvag

Efter den ganska hårda turen upp på Renfjället förra helgen är det som att formen fått sig en liten törn. Den bra känslan försvann plötsligt och det är lite samma som förra året - efter ett bra augusti dalar formen lite. Då mer trist pga ett stundande SM, nu av mindre betydelse då det enda eventuella behovet av form är på söndag då det vankas XCO-race i Björnen i Jämtlandsserien. Säsongspremiär och säsongsslut i ett, dessutom med fri starttid för 3 varv på 7:an. Men jag funderar ju lite varför det följer lite ett mönster. Kanske att kroppen inte gillar mer än en sommars hårdkörning och sen behöver längre pauser från intensiva cykelpass, att tiden för möjlig formtopp är ganska kort. Nått att fundera på, även om jag ju vet att kontinuerlig toppform knappast är något man kan hoppas på.

I helgen var det Sundsvallsbesök där Maria körde Medelpad adventure race. Kom inte iväg på någon supportutflykt, vilket kanske var lika bra. Folk verkade tydligen i allmänhet nöjda (kanske inte Maria och teamkamrat Eva dock..) med upplägget, men jag har svårt att se tjusningen med en bana som inte motsvarar beskrivningen och en totalt felangiven bedömd tävlingstid. Men plojjiga äventyrstävlingar drabbar inte mig eftersom jag konsekvent kommer vägra alla tävlingsformer som kräver vattensport och orientering. Jag var istället hemma med barn(en) hela dagen och fick till en fin familjetur upp på södra för att rulla på Sundsvalls senaste nytillskott av bygds stigar. På väg att bli något riktigt bra det där!

Försökte även köra ett par pass och kontra på några stravasegment jag blivit av med under sommaren, men där satte formen stopp. För lite längre plattare drag finns inte trycket där och mjölksyratåligheten är inte heller på topp. Lyckades ta tillbaka en teknisk backe upp på Klissberget, men i övrigt gick jag bet. Inte hjälpte det med en GPS som inte fångade upp vissa segment heller. Nu väntar en jobbvecka i Stockholm och det kommer bara bli löpning och gym vad det verkar. Får se om det gör något med formen till helgen. Testade en ny setupp på Rockyn också, vände styrstammen för att få lite aggressivare position med 6 grader nedåt istället för uppåt. Lite ovant, men tror att det kan bli bra om ryggen orkar. Kommer köra hardtail på söndag, då det blir en ganska snabb bana för att vara XCO. Mycket kurvor, igångdrag och hög fart. Kan bli kul. Kan bli jobbigt..


Fotat snålt på slutet, men de här grabbarna är ju bra fina ibland.


Och både Sam och Frida har gjort rullskidpremiär!

På klassisk mark - Röjsmon i Järpen!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd