Skidformen

Hade nästan gett upp skidsäsongen 2023, i alla fall i tävlingsväg. Alla kommuncuplopp verkade krocka med annat, både fester och sjukdomar, samt vårens höjdpunkt - Trilleturen, kändes extremt avlägsen här för nån vecka sen, när vinterns sjuttioelfte töväder drog in och tärde än mer på det tunna snötäcket. Men så hände nått. Till att börja med blev det nordiska ungdomsspelen, där även föräldrarna fick chansen att tabut sig i sprintstafettform. Äntligen fick jag lufta den dyrinköpta tävlingsdräkten i Duveds IF-färgerna. Själva racet innebar två hetsiga sträckor på skidstadion i Östersund, tillsammans med två trebarnsmorsor i grannskapet. Tror vi slutade typ 5:a nånting, efter en rejäl mjölksyrafest. Jag tog i alla fall hem startsträckan med skaplig marginal.


Frida var också med i Östersund och öste!

Sen hade jag hopp om kommuncupavslutningen i Järpen, men insåg att jag missat att Maria skulle åka på jobbresa och att jag skulle vara själv med tre ungar. Trodde det var kört, men kom på att jag kunde ju stänga in barnen i bilen en stund. Med motorvärmaren på. Efter lite övertalning lyckades jag övertyga Frida å Sam om den eminenta iden att vakta David medans jag rejsade. Blev inte direkt nån harmonisk uppladdning, då vi dessutom inledde dagen med Super-G tävling och att barnen så klart också körde kommuncupploppet. Kan väl säga att jag hade bråttom runt de två trekilometersvarven av fler än en anledning. Men lyckades få till en hyfsad klistervallning och hade en rätt bra känsla i loppet. De vassaste gubbarna som varit med på tidigare lopp var inte med, så det blev en ganska klar seger. Alltid härlig nostalgifeeling att åka runt i Järpen också. Avslutade givetvis på klassiska pizzeria Rajjan (som inte heter det längre, men tamejfan den borde det!).


Hela barnaskaran på plats på Röjsmon.

Så nu återstår då Trilleturen. Senaste dryga veckan har det varit rejält kallt och den snö som kom i mitten av mars verkar få ligga kvar, så kanske finns en chans att tävlingen kan bli av. Tänkte nog annars att det var för lite snö för att hålla till slutet av april, men kanske kanske.. Jag försöker träna lite för det i alla fall. Har varit sagolikt fina förhållanden nu och det går att få till riktigt bra skatepass. Testade formen lite idag uppför långa stigningen på 15- km spåret här i Duved. Blev inte nått KOM (som jag satte i rejält isiga och snabba förhållanden) men bara 25 sekunder ifrån på de typ 2 km uppför som segmentet är kändes ändå rätt bra. Om det nu blir en Trilleturen ska det kunna gå hyfsat tror jag!


Annat kul är härliga snowraceråk med David.

Och vapenträning med Sam med nyinköpta luftgeväret.

David har testat snowboard.

Och så lite fjällbilder. Sagolikt fint runt Mullfjället förra helgen.

Och utflykten till vita renen var rätt ok den med. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd