900 Hilclimb

Duggar tätt med race nu, idag var det dags att åter ta sig an klättringen uppför skutan, denna gång på två hjul. Återhämtningen efter Run&bike blev kanske inte superbra, mycket beroende på att jag åkte på nån slags maginfluensa light. Åt väl för mycket lera under loppet misstänker jag, har ju hänt förr. I morse var lyckligtvis magen ganska lugn och det kändes ändå rätt skapligt när jag och Maria rullade i arla morgonstund mot Åre, för tidig start redan kl 8:30. I år var det åter ny bana, med start vid Arenan i Åre. Sammanfattningsvis kortare än i fjol, men brantare och lite mer stig. I och med att grusvägen upp mot Olympiaplatån inte var med i år slapp man även den del jag gillade minst förra året.

Vis av förra årets lopp, då jag helt överilat tog rygg på adrenalinstinnna juniorer i starten bestämde jag mig för att gå ut riktigt lugnt den här gången. Kände mig inte så uppvärmd heller, så det var ganska behagligt att sätta iväg nånstans mitt i fältet, som i år med de 20 deltagarna glädjande nog var aningen större än ifjol. Väl uppe på Långsvängen planade det ut och jag började plocka de första placeringarna. Sen gnetade jag på så och plockade lite undan för undan, så att jag uppe vid Hummeln låg 5:a. Där hade jag junioren Oliwer Winnhed precis framför och hela Easy Rider blev lite av en kamp oss emellan. Fanns ju lite revansch att utkräva här också, då Oliwer var placeringen före mig förra året. Jag låg bakom ca halvvägs upp och försökte spara lite krafter, vilket dock inte var mycket. Men i den lite längre gå-delen av Easy rider gjorde jag ett brantare vägval och tog mig förbi. Uppför de nästkommande branta hällarna fick jag några meter och jag försökte köra på allt som gick. Hade Oliwer fortsatt ganska nära och såg han efter varje kurva, men känslan var att det tänjdes ut sakta sakta. Var ändå inte helt trygg, en bra spurt och han skulle komma väldigt nära. När jag började skymta kabinbanans station kändes det lite lugnare och jag behövde inte riktigt tokpressa sista biten. Rullade in som 4:a i år igen, men detta år klart mer nöjd med prestationen än ifjol. Disponerade loppet bättre och fick ut så mycket det gick av det som fanns i kroppen idag. Gott så! Bara ladda om och byta åkriktning och utrustning för nästa race, på söndag vankas tävlingspremiär i downhill!


Maria upprätthåller familjens och bygdens ära och tog hem damklassen i ÅBCs färger!


Har haft några fina dagar med Maria när barnen varit hos mormor å morfar. Här på magisk stigtur i Norge, på väg till Kråksjön.



I mål!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd