Fäbodlunken

Idag var det tävlingstajm igen! Denna gång Fäbodlunken, som Maria övertalade mig att ställa upp i med visst motstånd från min sida, då löpningen inte varit så prioriterad på sistone. Fäbodlunken är annars ett lopp som jag sneglat på rätt länge eftersom det går i princip på hemmaplan här vid stugan. Start i Gesunda och sedan blandat stig och grusväg i 12 km till Åsengården. Banan är riktigt fin med ett par rejäla stigningar på 100 hm +, samt däremellan ett antal tuffa backar ytterligare och en del rätt knöliga och blöta stigavsnitt. Ganska tunglöpt med andra ord! Dagen till ära var det finväder, så man slapp mössa o vantar i alla fall. Försökte hitta mitt tempo från början och inte rusa på för hårt i början, ack så viktigt när starten är uppför och första backen är 1,5 km lång. Så medan Jonas Bud och några andra snabbfotingar försvann i det fjärran blåbärsriset blev det sololöpning i princip hela vägen. Kändes ok, men med få löpkilometer senaste veckorna saknades det där sista trycket. 52:15 känns ändå helt ok, dryga 7 min efter nån Rysk Jeppe som tävlar för Mora. Min tid räckte i alla fall till att straffa Stina Nilsson med dryga minuten. Kan inte förneka en viss förnöjsamhet med att springa ifrån en av världens bästa skidåkare, speciellt på en bana som borde passa skidåkare som handen i handsken. Imorgon fortsätter fäbodtemat med ett spontandeltagande i Fäboloppet i Särna, ett 65 km långt och nytt MTB-rejs. Ska bli intressant att se vart jag står i cykelkapacitet!
En nummerlapp, en plastmugg vatten och en halv banan - vem fan behöver goodiebags?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd