Formbesked

Jag har en grusvägsrunda med några asfaltinslag som jag kört ett antal gånger som formtest. Rundan är 47 km och har närmare 450 m stigning. Inställningen när jag kör detta test brukar vara att köra ett hårt tempo runt tröskel, dvs kanske inte riktigt tävlingsinsats, men ganska nära. Inget tokrus i början, ingen spurt. Jag går på känsla. Idag var det äntligen dags att testa formen! Rekordet är från september ifjol, dvs efter att alla viktiga tävlingar var körda. Var ju jävligt lagom dags att få till en formtopp då, men så blev det och varvet den gången kändes oförskämt bra. Skulle det gå att matcha? Har kört mycket lugnt ett par dagar, så förhoppningen var att benen skulle kännas fräscha. Drog idag liksom ifjol iväg på min hardtail rocky och kände direkt att det gick lätt att köra fort när det är lättrullat i början, utan större ansträngning. När det började gå uppför kändes det fortsatt ok, men kanske inte exceptionellt bra. Snittfarten var dock hög, ca 33 km/h, så gott så långt. Efter ca halvtimmen blir det åter lite mer lättcyklat och ett parti där snittfarten vanligen går upp. Idag fick jag här slita lite i motvind här, så jag låg fortsatt runt 33 i snitt när rundan vänder för sista 1,5 milen som nu var mestadels medvind. Trots att det är mer kuperat mot slutet gick det att trycka på bra hela vägen hem. Och tada! Mitt rekord krossades! 1minut och 16 sekunder snabbare än förra året! Ganska mycket på knappa 1,5 timme cykling. I sista backen upp mot målet höll jag dessutom klart igen, hade lätt kunnat trycka några sekunder till där, men insåg att jag skulle persa ändå, så varför förta sig.. Kontentan - trots få långa pass i hård fart och inga tävlingar, sitter uthålligheten rätt bra ändå, tydligen. Tycker inte jag mattades jättemycket, även om det så klart tar emot mer på slutet. Gläder mig åt denna lilla framgång och suger på känslan av att känna mig snabb och i form!


Kungen spöade kungen!


Och sen blev det kvällsutflykt till Nolbybacken med de här godingarna för att kolla svåger Daniel ta sig an Nolby sky race.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd