Topptursprojekt Jämtland - del 1 - Snasahögarna

En idé jag haft ett tag är att bestiga alla toppar i nån del av landet över tusen höjdmeter. Varför inte börja där jag står, här i Jämtland!? Det här kommer nog bli en lång följetong, antagligen många år. Men nånstans ska jag ju börja, och det får bli här. Tänkte att topparna måste ju dokumenteras lite, så att jag kommer ihåg var jag varit och ej om några år. Fokus blir som sagt tusenmeterstoppar, men det kan nog slinka in en del lägre berg också längs vägen. 

Startskottet får bli idag och först ut att bestigas blev bergen med fjällsveriges kanske roligaste namn - Stordnasen och Lillsnasen! Drog iväg i ottan innan regnet skulle dra in. Startade från Storulvåvägen och satte av längs Norder-tvärån på en ganska flack och fin stig. När jag kom upp en bit såg sydsidan inte orimligt brant ut, så jag tog mig över bäcken och drog rakt upp istället för den flackare vägen in från väster. Blev såklart brant och inte löpbart längre, men fint underlag om än lite stenigt sista kvarten till toppen. Var uppe efter ganska exakt en timme utan att ha hetsat allt för mycket, tyvärr med en dimmhatt på toppen, så av utsikten blev det inget. Men Storsnasen på 1463 m - check!

Tog mig sen ner längs ryggen mot Lillsnasen och knatade upp även på den toppen, vilket var jämförelsevis enkelt. 1350 möh var toppen på. Sen var det nerför mellan topparna i bäckravinen tillbaka till Norder-tvärån och sen ner till vägen. Tog mig ut på myrarna nedanför Tväråklumpen istället för att springa stigen och fick med mig ett par påsar övermogna hjortron hem. Var egentligen rätt pigg i benen och hade nog lätt kunna ta nån av Tväråklumparna med, men va fasen, skönt att komma hem i gott skick också. 

Totalt blev det drygt 12 km och 830 höjdmeter stigning. Riktigt myser vid tanken att denna typ av tur nu är så enkel att göra och hur jäkla härligt det är med toppturer. Känns som en liten strapats, men var ändå hemma innan lunch. Kan även konstatera att detta inte var nån turistmagnet. Såg ett par tält längs vägen, thats it. Allt snack om besökstrycket i fjällen, inte var det då här i alla fall! Nu får vi se vad nästa tur kan bli..


Storsnasen till höger, Lillsnasen i mitten.


Toppen på Storsnasen, konstprojekt och dimma.


Hårt liv som staty på toppen av ett fjäll, fastlimmat huvud och tappad vinge..


På toppen av Lillsnasen, fortfarande fräscha ben!


En toppendag helt enkelt!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd