KM XC Vallentuna

Ikväll trotsade jag åter en regnfylld prognos, denna gång med regnjacka i bagaget, och drog till Vallentuna för första deltävlingen i MTB Täbys KM serie. Det var en ganska platt,!teknisk och stökig bana som skulle köras fem varv. Mycket rötter och hala stenar, vilket ju inte brukar vara min starkaste sida när det blir blött och halt. Kände mig lite loj innan start och rätt osäker om benen var på humör eller inte, kanske lite färgad av viss skepsis inför att halka runt bland rötter o stök med maxpuls. Är man inte på tå tar man inte starten och mycket riktigt hamnade jag en bit bak. Erik Wrang stack iväg som ett skott och jag fick en 4-5 ytterligare före mig. Kändes lite uppgivet, släppte luckor, och jag hade lite känslan av att vara slagen på förhand. Men efter första varvet lugnade sig tempot lite framför mig och jag kom ikapp igen och började få lite bättre feeling. Tog mig förbi några åkare och kom ikapp Per Kumlin mot slutet av andra varvet. Tyckte inte det gick så fort, så jag tog mig förbi och körde på så gott det gick. Hade ganska bra teknikkänsla trots underlaget och höll farten skapligt bra, men det gick inte att skaka av Per som bet sig fast i rygg. Mot slutet av sista varvet gjorde Per en snygg manöver vid ett av banans få omkörningsställen. Jag släppte kanske förbi honom lite väl enkelt, men när han väl var förbi var jag rökt. Tappade ur pedalen och tappade flytet och när det sen var nerförsbacke in i mål fanns ingen chans att täppa igen luckan. Det slutade därmed med en tredjeplats, vilket ändå känns helt ok med tanke på att det ändå kändes riktigt bra stora delar av loppet. Nu blir det sannolikt tävlingspaus ett tag och fullt flyttfokus. Vad som blir av härnäst får vi se, kanske långa lugnet eller lida loop??
Färdigrejsat!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd