Tolvtjärnsloppet

Äntligen lite jävla flyt! Igår fick jag lite revansch från Falun och mina förhoppningar om hur loppet skulle kännas infriades ganska väl. Från start var det som vanligt ganska bra drag, jag försökte ta det lugnt från början, hitta mitt tempo och inte bli för stum. Släppte därmed ganska omgående tätklungan och brydde mig inte om att försöka hålla de främsta ryggarna, även om jag nog hade orkat det en liten bit till. Kände mig inte övertygad i början att det skulle bli en bra dag, så jag vågade inte riktigt. Kanske var lika bra.. Första 15 km var sandiga o lite mer tungcyklade, efter det kändes det enklare.
Tar det lugnt i starten..
Låg typ 7-8 nånting i början men åkte upp mig några platser längs vägen. Ut på ett lättare asfaltparti efter typ 3-4 mil nånting fick jag sällskap med Viktor Knutsson, som verkade stark. Skönt att få lite draghjälp på platten! Men efter ett tag ville han inte fram nått mer o hjälpa till, nu blev jag morsk värre, vred på huvet och frågade om han var trött. Krampkänningar.. jo, det vet jag ju hur det känns. Strax var vi framme vid loppets beryktade backprisbacke, 1,4 fina km med 125 m stigning. Drog på hårt med förhoppningen att Viktor skulle släppa, vilket han gjorde. Sen var det bara att trycka så mycket det gick hela vägen till mål. Matade på så mycket det gick hela vägen i förhoppning att få en bra tid, inte ont anandes att jag var ett jagat villebråd. Karl-Johan Gusenbauer som jagade bakom, hade lite problem med pyspunka och vi körde förbi honom på det där asfaltpartiet, men sen var han på jakt. Jag kollade inte mycket bakåt, men jag misstänker att han hade mig i sikte några gånger. Jag höll i alla fall undan med dryga minuten och kom in som 4:a, "bara" drygt 8 minuter efter Samuel Brännlund som äntligen fick till det igen. Fick till det tycker jag nog jag själv fick också. Orkade ligga på hela loppet, speciellt andra halvan, utan kramp eller större svackor. Riktigt skönt! Analysen då? Varför detta lyft denna dag jämfört med förra veckan i Falun? Till att börja med en i allmänhet bättre dag. Men sen finns det många detaljer som blev annorlunda; det var betydligt svalare, jag hade sovit bättre, käkade mer dagen innan och på morgonen innan loppet, hade nog bättre vätskeballans också, värmde upp ordentligt och gick mig inte lika stum i första backen. Får försöka ta med de lärdomarna till Lida loop på söndag och hoppas på lika bra känsla där!
Trött och nöjd!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd