Race report Borlänge tour

Fredagens sprint runt centrala Borlänge blev en rejält kurvig historia, dessutom lite regn på det, så bitvis lite halt o lerigt. Med knappt 5 min racetid var det dock snabbt avklarat. Rullade in som 8:a, men det var ganska tajt med tiderna. Fick väl till det skapligt, men det var några svängar jag inte riktigt tog bra och efteråt kändes det lite som att jag varit lite för passiv några bitar.

Inför lördagens XCO på 3x7 km kändes det skapligt bra. Första dagen med rejäl sommarhetta och en väl upptorkad bana som var riktigt kul. Många flowiga partier, småkuperat och inte överdrivet stökigt underlag passar mig normalt bra! Kom iväg fint i den snabba starten och ledde efter 200 m. Sen var jag åter lite passiv och blev passerad av en del åkare. Hamnade ändå skapligt och fick göra mitt lopp ganska ostört, även om det var många 15-16- åringar att passera då det hade startat strax före oss i pojkar 30. Tycker jag körde ganska bra den här dan, men i sista backen passerar Fredrik Funk som jag hade lite lucka på under loppet. Han hade pressat sig med i rygg på Palmberg i h40 som startade ytterligare lite senare och hade betydligt bättre momentum i sista backen. Orkar inte riktigt ta hjul och ligger där några retliga sekunder bakom hela sista kilometern in i mål. Önskar att jag pressat mig lite hårdare, men det är ju jävligt lätt att tänka i efterhand. Slutar därmed 6:a för dagen och hamnade även 6:a i totalen. Tar dock med mig att kroppen funkade skapligt bra och att jag var lite mindre efter Midelf än jag varit senaste racen. Lite kul också att Henrik Jansson, samme gamla kombattant som i ungdomsåren var med och körde. Och som vanligt fick jag spö av Henrik.. 

Laddad inför etapp 2. Första racet med nya POC-hjälmen också. Grymt skön! Och perfekt färgmatchad.

På uppvärmningen inför etapp 3 kändes det ganska lovande och när racet väl var igång fick jag aningen bättre position i starten. Kändes ganska lätt i början och kunde hänga på skapligt, men så kom första backen.. Känslan från de senaste långloppen var tillbaka i benen och jag fick tugga på i tröskelläge resten av loppet. Tycker jag körde bra tekniskt och tog in på åkarna omkring i lättåkta partier, men så fort det blev uppför var jag som parkerad. Inte att jag totalstumnar, men den sista växeln finns inte där. Inte ens när jag gör allt för att hålla rygg i sista backen får jag upp pulsen i närheten av lördagens race och snittpulsen på loppet var 6 slag lägre än lördagen. Och då var söndagstävlingen blott 3 x 5 km och borde varit mer intensiv. Slutar etappen som 8:a och blir i totalen 7:a. På det stora hela inte jättemissnöjd ändå då det var en trevlig helg tillsammans med klubbkompis Nicklas och riktigt roliga banor att cykla, men jag är lite fundersam varför kroppen inte svarar som jag vill. Är jag sliten och behöver vila, eller är jag bara en slö sopa som inte är bättre än så här och borde träna mer och hårdare? Svårt att bestämma mig.. Idag var det det sistnämnda jag gick på, stack ut på 3 timmar morgondistans som ändå kändes ganska bra med tanke på tre dagars tävlande. Nu är det dags för Stockholmsvecka och uppladdning inför tolvtjärnsloppet på söndag. Har ju inte så höga förhoppningar efter de senaste helgerna direkt, men det skulle ju va kul att kunna hänga med långt fram en liten bit i alla fall. Vi får se hur det går..


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd