Träningsvärk from hell

Efter Finnmarksturen gick verkligen luften ur mig, har lite på känn att det kanske blivit lite väl intensivt med tävlandet den här säsongen, speciellt när kroppen inte riktigt funkat som jag vill och det dessutom varit lite stolpe ut. Till slut orkar man liksom inte riktigt ”försöka en gång till”. Får återkomma med mer analys av det, men jag tror jag behöver lite paus. Förra veckan körde jag visserligen en del cykelpass och det var helt ok att köra lite lugna pass och leta stigar, men motivationen för långpass eller hårdkörning fanns inte där. Dessutom ingen bra känsla i kroppen. Bestämde mig därför att ställa in Lida 24 h som går nästa helg. Jag har helt enkelt inte huvet för tillfället och orkar inte uppbåda kraft att ladda upp för den utmaningen på ett bra sätt. Skulle behöva ut på lååånga långpass och vänja benen också, men det har inte funnits på kartan. 24 timmar är långt och är man inte ens sugen innan start, ja då känns det inte värt att ens pröva. Nej, det får bli lite tävlingsvila och förhoppningsvis kanske lite avslutande tävlingar längre fram i höst. 

I måndags var det come back på jobbet igen, hårdstart med projektstart på Långå Kraftverk. Blev en övernattning i Hede på väg hem och i rådande finväder passade jag på att ta en fjälltopp som jag saknar i samlingen - Sonfjället. Eftersom jag inte löptränat nu på ganska många veckor var jag inställd på att bli ganska trött. Knappa 7 km till toppen gick dock bra och belöningen med milsvid utsikt från en vindstilla fjälltopp är som vanligt obetalbar. Om det så bara finns en bra anledning att fortsätta att träna och hålla sig i form är det kanske möjligheten att ta sig an strapatser som denna lite på uppstuds, jag vet att jag orkar, bara att köra. Men det finns ett pris. På nervägen började det kännas rejält att lårmusklerna fått ta stryk. Inte särskilt trött efter två timmar på fjället, men jävlar vilken träningsvärk jag haft senaste dagarna. Har stapplat runt som en gammal gubbe..
Toppen av Sonfjället!

Så det fick bli ett par dagars helvila, men idag tog jag i alla fall cykeln till jobbet och det kändes faktiskt rätt bra, träningsvärk till trots. Får se vad jag ska träna nu framöver, nästa vecka blir det i alla fall semester igen och familjehäng i Högbo, så lite stökstig får man anta. Om det blir långt eller fort, det får vi se..

Mer fjällutsikt, för det är så jäkla fint!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd