Tillbaka i Högbo

Snart 14 månader sedan, nygifta, frid och fröjd och bröllopsresa light till - Högbo! Nu är det alltså favorit i repris, några familjedagar i gammal bruksmiljö. Sista semesterveckan också, men eftersom det blev jobb förra veckan är man ju som lite uppvarvad igen ändå. Blir ju härligt att ta det lite lugnt i veckan och se fram mot sommarens andra tillbaka-till-jobbet-efter-semestern-ångest. Men innan dess kan familjen se fram emot ett grymt cykelområde med massor av stigar, bra områden att cykla för barnen och diverse andra bra barngrejer med lekpark å bad. Frida brände av en riktigt rejäl vurpa i helgen, precis som pappa (så vi kunde diskutera våra erfarenheter efteråt..), med tjusiga road-rashes mitt i nyllet bl.a. Var därför lite rädd att hon inte skulle vilja cykla på ett tag, men det verkar lugnt. Än så länge. Mina egna sår har läkt, men cykellusten har varit lite på dekis ett tag, men idag var även jag sugen. 
Högbo vandrarhem - the place to be!

Blev ett bra pass med en dryg timme där jag körde vad en löpare skulle kalla fartlekintervaller. På de ganska stökiga lederna här blir det kul cykling om än ganska få backar. Fick flåsa på lite ändå och det kändes rätt ok tyckte jag. Har regnat en del också, så det blev ordentligt slirigt och lerigt, något som alltid är bra att träna på. Tycker tekniken flöt skapligt,  jag brukar vara mer ovan efter långa torra perioder, men det kändes ganska hemtamt idag ändå. 

Får se nu hur kroppen gillar det här lite hårdare passet kommande dagar. Kändes i slutet av förra veckan som jag var på väg neråt igen, så jag checkade ut en vilodag igår. Eller vila och vila, efter några timmars trädgårdsslit behöver man typ inte träna. Har en liten idé om att kanske en av orsakerna till lite ojämna resultat till och från är just bristen på vila. Har hållit högt tempo på hemmaplan mellan jobb, cykelresor och träning, vilket behövs om det ska bli nått gjort med berget av hemmaprojekt som jag vill eller som behöver fixas med. Baksidan är att jag misstänker att jag får för lite vila mellan varven. Att toppa upp 2-3 timmar på cykeln med 2 timmar gräsklippning, en städrunda i huset och lite stenbrötande i trädgården kanske inte är ett framgångskoncept om man ska tänka sig att cykla varje dag. Utifrån det tänker jag försöka att vara lite mer frikostig med vilodagar och kanske gå ifrån mitt tänk lite med aktiv vila-pass till att vila helt istället. Vila från cykeln alltså. Helvila lika med - ligga på sofflocket en heldag, kommer nog inte ske annat än om jag blir sjuk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd