Maxtest

Med ett fint skejtpass med många höjdmeter i benen var det i eftermiddags dags för ett maxtest på nya trainern. Maria har snokat upp nån variant där man kör så hårt man orkar i 20 minuter, för att sen kunna räkna ut sin tröskelnivå uttryckt i watt. Sen kan man ha olika intervallupplägg utifrån sin tröskelnivå osv. För mig känns det mest stressande att mäta alla pass i detalj, så jag kör vidare på känsla i huvudsak. Men att testa formen och ha något att jämföra med lite då och då är inte helt fel. För att få ett jämförelsevärde mäter man per kg kroppsvikt, dagens invägning strax före testet var 75,2 kg. Körde lite uppvärmning och sen var det bara att mata på. Gick kanske ut lite för hårt, låg på ca 382 watt i snitt efter 3-4 minuter, vilket sjönk till 378 när det gått en kvart. Med svetten sprutandes och lungorna på väg att vändas ut och in lyckades jag ändå öka lite på slutet och med en skaplig spurt landade snittet på 383 watt. Per kg blev det alltså 5,093 watt/kg idag. Svårt att bedöma hur "bra" det är, men jag tror det är helt ok. Jobbigt som attan, men jag tror att benen var ganska ok. Sånna här pass känns ju aldrig bra, oavsett form, då har man fegat för mycket. Svårt att säga om skidåkning sänkte mig nått, men vi får se nästa gång om det går att kräma ur lite till. Nästa försök blir om några veckor..
20 plågsamma minuter till ända..






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd